Den spanska busstillverkaren Irizar, i Sverige mest känd för sina turistbussar, utökar nu sitt produktprogram med att erbjuda en he rad av sina bussmodeller med gasdrift. Det gäller både CNG och LNG, det vill säga komprimerad gas och flytande gas. Samtliga gasbussar från Irizar ska byggas på chassier från Scania. Gasbussarna är tänkta för både regionaltrafik och beställnings- och turisttrafik. Bussarna får en räckvidd på 500 kilometer (CNG) och 1 000 kilometer (LNG).
Produktprogrammet när det gäller CNG-utförande omfattar Irizars modeller i4 och i3le av 12 respektive 15 meters längd samt Irizar i4, i6 och i6S på 12 – 15 meter när det gäller LNG. Samtliga bussar byggs på chassier från Scania.
Först ut är Irizar i4 H i klass II-utförande för bland annat regional och skoltrafik. Det är en 12.9 meter lång buss, byggd på Scanias chassi K320 EB 4X2 E6D CNG. De fyra gastankarna på taket väger sammanlagt cirka 750 kilo men kan kompletteras med en femte tank om bussföretaget önskar en längre räckvidd.
Luftkonditionering, bagageutrymme, höjd i passagerarutrymmet mm är identiskt med dieselverionen.
Irizar uppger att man redan har order på bussen som jämfört med dieselversionen har 20 – 25 procent lägre utsläpp av koldioxid, 60 procent av kväveoxid och 98 procent mindre partikelutsläpp. Bullernivån uppges vara 4 – 5 procent lägre och driftskostnaderna upp till 35 procent lägre än för dieselversionen.
Lämna ett svar