Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Världens längsta inomhusbana för självkörande fordon

Världens längsta inomhusbana för testning av förarlösa fordon byggs nu i Hällered utanför Borås.Arkivbild: Ulo Maasing.

Sverige får världens längsta inomhusbana för testning och provning av självkörande fordon: bussar, lastbilar och personbilar. Det är AztaZero, en ledande testbädd för framtidens automatiserade transportsystem som nu bygger den nya anläggningen i Hällered utanför Borås. AztaZero är världens första fullskaliga oberoende test- och demonstrationsmiljö för framtida trafiksäkerhet.

I början av februari nästa år kommer det som förmodligen är världens längsta och största inomhusbana för testning av autonoma fordon att stå klar. Banan kommer vara 700 meter lång och 40 meter bred, med en central del på 140 meter som kommer att vara 60 meter bred. För att klara av att husera lastbilar, bussar och vanliga personbilar har inomhusbanan en invändig takhöjd på 4,6 meter.

– Morgondagens trafiksäkerhetssystem kräver enormt mycket provning, vilket innebär arbete dygnet runt, 365 dagar om året. Med vår nya inomhusbana kommer vi lösa dagsljus och torra vägbanor även kl. 03.00 en natt i november, säger Peter Janevik, vd för AztaZero.

Bakgrunden till satsningen är att varje år förolyckas mer än 1,2 miljoner människor världen över i trafikolyckor. Aktiv säkerhet är ett sätt att minska antalet dödsolyckor. Nästa steg är system för autonom körning och här erbjuder AztaZero en unik anläggning med olika trafikmiljöer som gör det möjligt att testa avancerade säkerhetssystem och deras funktioner för olika typer av trafik och trafiksituationer.

Många av de avancerade kameror och sensorer som krävs för framtida trafiksäkerhetssystem behöver testas och verifieras i repeterbara ljusförhållanden som exempelvis motljus och skuggiga förhållanden.

– Hur tillhandahåller vi en kontrollerad utomhusmiljö i en miljö som till stor del präglas av regn, snö och mörker under en del av året, frågar sig Peter Janevik.

Den nya anläggningen ska hjälpa till att svara på frågan.

Satsningen stöds av Västra Götalandsregionens program för hållbara transporter med tio miljoner kronor.

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Låter bra, men…

    Glöm inte bort säkerhetsaspekten med självkörande samt obemannade fordon.
    Personal som sitter i ett kontrollrum långt bort och övervakar flera självkörande fordon.
    Vem ansvarar för utrymning av fordonet om brand eller batteribrand av litiumbatterier med termisk rusning som följd. (Livsfarlig gas som läcker ut.) Låt säga vi har endast två 7-åringar i ett obemannat fordon på väg hem från skolan som börjar brinna. Elfel och dörrarna går inte upp och på många bussar sitter nödöppnings-knapparna ovanför dörrarna i bussarna. Korta personer når ej till dessa.
    Vem ansvarar för utrymningen? Som sagt det finns många frågor kvar att lösa angående ansvarsbiten vid en olycka. Om det finns brandsläckare i obemannade fordon är det inte säkert att passagerarna vet hur man skall hantera en sådan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)