Busstillverkare runt om i Europa arbetar hårt för att utveckla lösningar som minskar risken för smittspridning vid bussresor, både långväga och korta kollektivtrafikresor. Den holländska busstillverkaren VDL, som också haft betydande framgångar i Sverige, introducerar nu sina innovationer för att begränsa smittspridningen i bussar. Det är VDL Pure Air Technology (för Futura turistbussar) och VDL Clean Air Technology (för Citea kollektivtrafikbussar och Futura turistbussar). Längst ner i artikeln hittar du länkar till andra artiklar som vi skrivit om lösningar för att stoppa smittspridning i bussar.
– Det behöver knappt sägas att krisen med COVID-19 har haft en stor inverkan på VDL Bus & Coach och bussbranschen i stort, säger Pieter Gerdingh, affärsområdeschef för turistbussar hos VD.
– Vi måste anpassa oss till den nya verkligheten. Antalet resor har sjunkit drastiskt på grund av covid-19 och det är oklart hur snabbt turismen kommer att återhämta sig. Under krisen med coronaviruset har vi hållit kontakten med våra kunder redan från början. Det är tydligt att vi som bransch alla är ansvariga för att göra busstransporter så säkra som möjligt och för att återfå passagerarnas förtroende.
Alex de Jong, VDL:s affärsområdeschef för kollektivtrafik är inne på samma linje.
– Våra kunder måste klara sig på ett mindre antal personer som använder kollektivtrafik. Det får även konsekvenser för anbudsförfaranden. Men även i dessa svåra tider fortsätter vi att investera med målet att stärka vår position.
Covid-19-infektion orsakas oftast av viruspartiklar på ytor och aerosoler i luften. Utöver de grundläggande reglerna ombord på bussen i många länder (handdesinficering, användning av ansiktsmask och att hålla avstånd till andra) är det viktigt att byta ut så mycket luft som möjligt i bussen. Genom att kontinuerligt byta ut luften reduceras antalet viruspartiklar till ett minimum.
Nu lanserar dessutom VDL sin Pure Air Technology för Futura. Tekniken innefattar aktiv jonisering av luften med hjälp av plasmaklusterjonisatorer.
Den joniserade luft som förs in i passagerarutrymmet via luftkanalerna har ett så högt jonvärde att inte bara virus utan även fint damm och bakterier blir ofarliga. Modulerna för VDL Pure Air Technology placeras utom synhåll i fordonets luftkanaler. Pure Air-systemet aktiveras automatiskt när fordonet startar. Detta garanterar en kontinuerlig rening. Joniseringsprocessen är ofarlig för människa och miljö.
För såväl Futura som för kollektivtrafikbussarna i Citeaserien finns VDL Clean Air Technology som gör det möjligt att uppgradera återcirkuleringsfiltren i klimatsystemet på turistbussar och bussar i kollektivtrafik till ett F7-filter.
Det är filter som fångar in upp till 90 % av alla partiklar med en storlek på upp till 0,4 μm. Detta inkluderar även fuktdroppar orsakade av tal eller hostningar. Dessa fuktdroppar kan vara transportmedlet för mindre viruspartiklar och de stoppas därmed helt av F7-filtret.
Den andra tekniken, VDL Clean Air Technology, finns för såväl Futura som för kollektivtrafikbussarna i Citeaserien. Tekniken gör det möjligt att uppgradera återcirkuleringsfiltren i klimatsystemet på turistbussar och bussar i kollektivtrafik till ett F7-filter. F7-filter fångar in upp till 90 % av alla partiklar med en storlek på upp till 0,4 μm. Detta inkluderar även fuktdroppar orsakade av tal eller hostningar. Dessa fuktdroppar kan vara transportmedel för mindre viruspartiklar och de stoppas därmed helt av F7-filtret.
För att minska risken för smittspridning är att öka mängden friskluft i klimatanläggningen en viktig åtgärd. Det kan ske genom att man ändrar klimatanläggningens sätt att fungera och öka andelen friskluft till 100 procent. Det gör att mindre luft återanvänds vilket minskar risken för smittspridning.
För att skydda föraren mot potentiella infektioner på ett bättre sätt erbjuder VDL i likhet med andra busstillverkare en möjlighet att montera en kundanpassad skiljevägg ovanpå den vanliga förargrinden, något som är accepterat på allt fler håll i Europa, men inte i Sverige. Skiljeväggen måttanpassas så att viktig utrustning för exempelvis betalning fortfarande är lätt åtkomlig. För att underlätta desinficering av händer tillhandahåller VDL Bus & Coach möjligheten att installera automatiska doseringsanordningar för desinfektionsmedel vid dörrarna.
För att skydda föraren och guiden mot potentiella infektioner på ett bättre sätt erbjuder VDL möjligheten att montera en skiljevägg av glas på den vanliga avskiljaren på både förarens och guidens sida. Skiljeväggen i glas täcker hela området bakom föraren och guiden och uppfyller rådande säkerhetskrav.
Här kan du läsa om andra lösningar för att minska eller eliminera förekomsten av virus i bussar som vi tidigare rapporterat om:
Filter renar bussluft från virus
https://www.bussmagasinet.se/2020/07/filter-renar-bussluft-fran-virus/
Flera lösningar för att få bussen virusfri
https://www.bussmagasinet.se/2020/10/flera-losningar-for-att-fa-bussen-virusfri/
Frisk luft och aktiva filter gör bussen coronatrygg
https://www.bussmagasinet.se/2020/10/frisk-luft-och-aktiva-filter-gor-bussen-coronatrygg/
Aktiva filter renar turistbussluft
https://www.bussmagasinet.se/2020/10/aktiva-filter-renar-turistbussluft/
Lämna ett svar