Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storskalig satsning på bränslecellsbussar

En bränslecellsbuss från Solaris. Två tyska städer planerar nu en storskalig satsning på vätgasdrivna bussar, huruvida det blir Solaris eller någon annan tillverkare som får leverera bussarna är inte klart. Foto: Solaris.

Medan övergången till batteribussar fortfarande är i ett relativt tidigt skede ökar nu intresset för bränslecellsdrivna bussar i Europa. Två tyska städer, Essen och Mülheim planerar nu en storskalig satsning på bränslecellsbussar. Lokaltrafiken i de båda städerna siktar på att skaffa mer än 250 sådana vätgasdrivna bussar som endast lämnar efter sig vattenånga som utsläpp.

Det är lokaltrafiken i de båda städerna, Ruhrbahn, som nu har presenterat sina planer. De första tretton vätgasbussarna ska anlända till Ruhrbahn 2024 och samma år planeras de två första tankställena för vätgas bli klara, en i vardera staden.

Fram till 2033 ska Ruhrbahn skaffa 212 vätgasbussar till trafiken i Essen och ytterligare 46 till Mülheim.

Övergången till vätgasdrift i Essen ska ske i två faser, en startfas och en expansionsfas. Initialt ska antalet vätgasdrivna bussar i staden öka från tretton år 2024 till 79 år 2027. I den andra fasen ska antalet bränslecellsbussar i staden öka till 212 år 2033.

Ruhrbahn räknar med att vätgasbussarna i Essen kommer att kräva en investering på närmare 140 miljoner euro (cirka 1,4 miljarder SEK). Till det kommer cirka 106 miljoner SEK för tankstationer, cirka 428 miljarder SEK för uppgradering av verkstäder samt cirka femton miljoner SEK för planering och byggande av ett energicenter, allt enligt ett pressmeddelande från staden Essen.

Planerna för Mülheim har ännu inte presenterats. Däremot räknar Essen med federalt stöd från regeringen i Berlin till investeringen i bussar, vilket gör att investeringskostnaden för stadens del kan begränsas till motsvarande cirka 1,1 miljarder kronor.

I Sverige får Sandviken mot slutet av året de två första bränslecellsbussarna i helt ordinarie trafik sånär som på ett försök i Stockholm för nästan 20 år sedan.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)