Människors resande ändrades radikalt i Göteborg under förra året. Orsaken var naturligtvis covid-19-pandemin. Bara cykeltrafiken ökade medan kollektivtrafik, förflyttning till fots och bilismen minskade. Det visar siffror från en ny rapport som på torsdagen presenterades för politikerna i Göteborgs trafiknämnd. Totalt gjorde göteborgarna i fjol 16 procent färre resor än under 2019. Stadens mål när det gäller hållbara resor riskerar att inte nås.
Cykeln ökade med åtta procent. Kollektivtrafiken minskade med 31 procent, resor till fots med 24 procent och biltrafiken med sex procent.
– Målet om ökad andel hållbara resor ter sig därmed mer avlägset. Men eftersom resandet minskade, inklusive resor med bil, blev det ändå en positiv effekt på trängsel och utsläpp, säger Fredrik Larsson, enhetschef Analys på trafikkontoret i Göteborgs stad.
Trafikkontoret bedömer att inget färdmedels utveckling i nuläget är i linje med vad som behövs för att Göteborg ska nå målen i sin trafikstrategi. Målen är att minst 55 procent av de motoriserade resorna ska göras med kollektivtrafik. 2020 var andelen 34 procent. Vidare ska minst 35 procent av alla resor göras till fots eller med cykel. 2020 var andelen 28 procent.
Efter att kollektivtrafiken tidigare hade ökat kraftigt under ett antal år, och 2019 var uppe i 41 procent av de motoriserade resorna, försämrades denna andel under 2020. Minskningen i kollektivtrafiken under förra året motsvarar hela ökningen i antal resande sedan 2011.
Lämna ett svar