Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flitigt betalkortsblippande i Storstockholm

Var femte enkelbiljett i kollektivtrafiken i Storstockholm betalas nu genom att resenären blippar sitt betalkort. Foto: Region Stockholm.

Stockholmarna blippar sina betalkort som aldrig förr. Över 2 miljoner gånger har stockholmarna nu använt sitt betalkort som SL-kort. Betalkort som SL-kort står snart för 20 procent av alla enkelbiljetter som säljs. Men än så länge kan betalkort endast blippas för att betala enkelresor till fullpris.

Det var den 2 februari som resenärer i SL-trafiken började kunna köpa enkelbiljett genom att blippa sitt betalkort som American Express, Visa eller MasterCard i en läsare på bussar vid spärrar eller på plattformar. Det behövs sedan i februari inget SL-Accesskort och inte heller en laddad reskassa.

Kostnaden för biljetten dras från kortkontot. Det är också möjligt att resa med digitala plånböcker som till exempel Apple-, Samsung-, och Google Pay för de som har en smartphone.

– Att det skulle gå så snabbt för ett nytt system att bli en given del i stockholmarnas vardag är en överraskning. Att blippa betalkortet har blivit om inte en folksport så en succé och är nu snabbt på väg att bli en given del i stockholmarnas vardag, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

– Betalkort står snart för 20 procent av all enkelbiljettförsäljning i SL-trafiken och var femte enkelbiljett är ett betalkortblipp. Det innebär att systemet hittills inbringat närmare 100 miljoner kronor i intäkter.

Än så länge är dock SL:s lösning underlägsen många internationella sådana. I London, t ex, får resenärer som blippar sitt kort rabatt ju oftare de reser. För den som gör flera resor under en dag kan priset för den sista resan till och med bli noll.

Men SL utvecklar nu tjänsten för att göra det möjligt med rabatterade priser via betalkort. Resenärer kan än så länge köpa biljett till rabatterat pris på alla sätt som finns sedan tidigare, som i SL-appen, biljettautomaterna eller i en kiosk som säljer SL-biljetter. Samtidigt utvecklas SL-korten genom bland annat introduceringen av digitala periodkort samt utveckling av fysiska kort.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)