Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Med konstgjord intelligens till Polen

Stena Nordica – till Polen med konstgjord intelligens. Foto: Stena Line.

Med hjälp av artificiell intelligens ska Stena Line minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen från Polenfärjan Stena Nordica. Fartyget är det åttonde i Stena Lines flotta som utrustas med AI-assistenten Stena Fuel Pilot som stödjer kaptenerna att köra på det mest bränsleeffektiva sättet mellan Karlskrona och Gdynia.

Stena Fuel Pilot kombinerar artificiell intelligens med nautisk kompetens och data från en lång rad källor såsom vågor, strömmar, vind, djup, fartygets specifikationer och tidtabellen. Resultatet är ett stöd till kaptenerna att köra på det mest bränsleeffektiva sättet och minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

Stena Nordica som dagligen trafikerar mellan Karlskrona i Sverige och Gdynia i Polen blev i augusti det åttonde fartyget i Stena Lines flotta som utrustas med Stena Fuel Pilot. Sedan tidigare har bland annat färjorna Mecklenburg-Vorpommern och Skåne som trafikerar Trelleborg och Rostock i Tyskland samt Stena Flavia som trafikerar mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland utrustats med AI-assistenten.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)