Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny generation i4 från Irizar

Spanska Irizar har överraskande lanserat en ny generation av sin modell i4. Foto: Irizar.

Den spanska busstillverkaren Irizar som i Sverige är mest känd för sina turistbussar lanserar nu en ny generation av sin modell i4. Nya i4 är betydligt lättare än den version som Irizar premiärvisade på Busworld i Bryssel så sent som 2019. Därmed är också bränsleförbrukningen lägre. Nya i4 kan också fås i fler längder och med flera olika drivlinor, både diesel och hybrid, både som helbygge från Irizar och byggd på Volvo, Scania eller Mercedes-Benz. Scania Irizar i4 finns också som gasbuss.

Irizar i4 är tänkt för stads- och förortstrafik, regiontrafik, skolskjuts och enklare beställningstrafik. Beroende på vilken trafik den ska användas i kan bussen fås med lågt, normalhögt eller högt golv (H, M eller L), vilket naturligtvis påverkar sådant som tillgänglighet och bagageutrymme.

Modellen finns nu i längder på 10,8 – 14,9 meter där de längsta versionerna på 13,6 och 14,9 meter är treaxliga. De övriga, 10,8, 12,2, 12,9 och 13,2 meter är tvåaxliga. Samtliga versioner är 3,4 meter höga och kan fås med enkel- eller dubbeldörrar. 13,2-metersversionen är ny och kan ta upp till 63 sittande och 34 stående passagerare med ett bagageutrymme som är drygt sex kubikmeter. Mittdörren kan utrustas med rullstolslyft.

Beroende på vilken konfiguration kunden väljer är nya i4 upp till 955 kilo lättare än
föregångaren. Det ger en bränsleförbrukning som är upp till fem procent lägre med motsvarande minskade utsläpp av CO2. Konstruktörerna har även förbättrat modellens aerodynamiska egenskaper. Viktminskningen har också uppnåtts genom att nya material som komposit ersatt traditionella, lättare stolar med mera.

När Irizar först visade i4 på Busworld 2019 hade bussen en Cumminsdiesel eller hybrid. Den nya generationen finns med en rad olika drivlinor och kan förutom som helbygge med motor från DAF/Paccar även fås med chassi från Scania, Volvo och Mercedes-Benz och med diesel, HVO eller RME som drivmedel. Byggd på Scania finns i4 också hybridbuss eller gasbuss.

Som hybrid byggd på Scania har i4 en nioliters förbränningsmotor på 235 kW och en elmotor på 130 kW.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)