Ytterligare två av de stora bussdepåer i Storstockholm som ägs av SL och hyrs ut till bussoperatörer som kör åt SL ska byggas om för elbussar. Det är dels Nybodadepån i södra Stockholm, dels den mycket stora bussdepån i Råsta i Sundbyberg.
När det gäller Nybodadepån ska trafikpolitikerna i Region Stockholm nästa vecka fatta beslut om att genomföra en ombyggnad av depån. Meningen är att samtliga cirka 115 bussar som är stationerade där ska vara elbussar som laddas i depån. Totalt handlar det om en investering på 54 miljoner kronor.
SL svarar för en elanläggning som distribuerar högspänning till ett flertal platser inom depån, medan bussoperatören svarar för själva laddutrustningen.
För Råstadepån har arbetet inte kommit lika långt. Där väntas politikerna besluta om att planeringen ska inledas för att depån ska kunna ta hand om elbussar. Siktet är inställt på att en stor del av den busstrafik som SL-trafiken i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna ska vara eldriven. Inriktningen är att minst 80 procent av trafiken, mätt i fordonskilometer, ska köras med batteribussar.
Hela omställningen ska vara klar till sommaren 2024.
Idag är cirka 250 bussar stationerade i Råstadepån. SL:s investeringar för att göra om depån för elbussar uppgår till cirka 72 miljoner kronor.
Snarare får man plats med 190 bussar i Råsta. Tillsammans med Lunda (som ju numera ingår i samma avtal) kommer man dock upp i drygt 250-260 buss.