Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk månad med MAN i topp

I augusti elektrifieras stadstrafiken i Lund i samband med att Keolis då tar över trafiken. Det har gett ett tydligt avtryck i rgistreringsstatistiken för juni. Foto: Skånetrafiken.

Att stadsbussarna i Lund elektrifieras den 20 augusti har gett ett tydligt avtryck när det gäller nyregistreringarna av bussar under juni. Fyra av tio bussar som registrerades i Sverige under månaden var en elbuss. Tyska MAN toppar överlägset siffrorna för tunga bussar, alltså bussar över tio ton, med mer än dubbelt så många nyregistreringar som tvåan Mercedes-Benz. Det visar nya siffror från Mobility Sweden.

En av de bussar från Iveco som i juni sattes i trafik på Gotland. Foto: Ulo Maasing.

Totalt nyregistrerades 113 nya bussar, både tunga och lätta, under juni. Av dessa var knappt 41 procent elbussar.

Under årets sex första månader har antalet nyregistrerade bussar minskat med när 28 procent, jämfört med samma tid i fjol.

Minskningen beror till största delen på variationer i starttid för offentligt upphandlad busstrafik. Just upphandlingar av kollektivtrafik brukar ha ett stort genomslag i registreringsstatistiken. Ett exempel på det är Gotland, där Bivab/Gotlandsbuss i juni tog över kollektivtrafiken vilket ger ett genomslag för såväl Mercedes-Benz som Iveco.

Här är topplistan över nyregistrerade tunga bussar under juni:
MAN 46
Mercedes-Benz 20
Iveco 18
Volvo 8
Scania 5
Setra 1
Temsa 1
Övriga 1

42 av bussarna från MAN var elbussar. Keolis tar den 20 augusti över stadstrafiken i Lund från den nuvarande operatören Vy Buss. I samband med det byts samtliga bussar ut och Lund får 57 nya elbussar, varav tolv ledbussar.

Topplistan för nyregistrerade bussar under tio ton ser ut så här:
Mercedes-Benz 8
Mellor 4
Iveco 2
Övriga 1

Av dessa var fyra bussar från Mellor elbussar.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)