Kraven på att tillverkningen av elbussar ska ske på ett socialt hållbart sätt ökar i Europa. Nu har två av de verkligt stora kontinentala elbussköparna, lokaltrafikföretagen i Berlin och Hamburg, gemensamt gått ut med krav på socialt hållbara leveranskedjor när det gäller elbussar. I Sverige har aktörer som Skånetrafiken, Västtrafik, SL och Svealandstrafiken varit föregångare i arbetet för motverka kränkningar av mänskliga rättigheter och arbetares rättigheter, negativ miljöpåverkan och korruption i leveranskedjan.
I såväl Berlin som i Hamburg sker nu ett snabbt skifte till elbussar i kollektivtrafiken. De båda städerna har idag omkring 350 elbussar i trafik, men senast i början av nästa årtionde ska samtliga mer än 3 000 bussar vara eldrivna och de sista dieselbussarna vara pensionerade.
De båda kommunägda lokaltrafikföretagen i Hamburg (Hochbahn) och Berlin (BVG) har gemensamt drivit en utveckling för en elektrifiering.
– Nu ska hållbar upphandling bli standard, säger Henrik Falk, vd för Hochbahn.
– Hållbarhet innebär inte bara att ta hänsyn till miljön och klimatet, utan också att ge människor rättvisa arbetsvillkor och lika möjligheter. Vi vill att busstillverkarna gör sina leveranskedjor mer transparanta, tillägger Rolf Erfurt, driftchef hos BVG.
BVG och Hochbahn kommer nu att i sina upphandlingar stödja sig på stöd från Electronics Watch med bas i Amsterdam. Electronics Watch är en icke-statlig organisation (en så kallad NGO, Non Governmental Organization).
– Tillsammans med Electronics Watch skapar vi ännu mer transparens i våra leveranskedjor när det gäller elbussar. Därmed vill vi säkra att inte bara våra företags utsläpp försvinner, utan att de anställdas rättigheter och arbetarskyddet i leveranskedjorna beaktas, säger Henrik Falk, Hochbahn.
Electronics Watch har 1553 medlemmar. Bland dessa finns lokaltrafiken i Barcelona samt Transport for London, likaså Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) samt städer som Amsterdam, Barcelona, Köpenhamn, Malmö och Oslo.
I Sverige har Skånetrafiken, SL och Västtrafik gått i spetsen när det gäller krav på de elbussar som ska användas i kollektivtrafiken är social hållbart tillverkade. Likaså ställde Svealandstrafiken i sina stora elbussupphandlingar hårda krav på att bussarna produceras på ett socialt hållbart sätt (klicka här).
Tidigare i sommar skrev SL, Västtrafik och Skånetrafiken till busstillverkarna för att få besked om att bussar som ska gå i deras trafik har tillverkats utan att mänskliga rättigheter eller arbetares rättigheter har kränkts (klicka här). Produktionen måste ske under förhållanden som lever upp till FN:s regler om mänskliga rättigheter, liksom ILO:s (International Labour Organization) grundläggande friheter för arbetare att organisera sig med mera. FN:s barnkonvention och FN:s konvention mot korruption måste också respekteras i produktionen, även i tidiga led i produktionen.
Bakgrunden är att fram till 2026 ska 2 600 elbussar upphandlas till kollektivtrafiken i landets tre storstadsområden.
I praktiken lär kraven göra det tuffare för bland annat kinesiska bussleverantörer på den svenska marknaden. Exempelvis innebär kraven att leverantören måste följa FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Kränkningar av dessa får inte ske, vare sig direkt eller indirekt.
I sammanhanget kan det vara lite ironiskt att regeringen med kort varsel har avskaffat elbusspremien för stadselbussar med motiveringen att man nu vill satsa på region- och långfärdsbussar. Där har idag inga europeiska tillverkare några bussar på marknaden.
Lämna ett svar