
På Busworld i Bryssel i höstas visade Temsa sin nya, bränslecellsdrivna region- och långfärdsbuss som snart sätts i serieproduktion. Temsa har utvecklat bussen i samarbete med portugisiska Caetano. Foto: Ulo Maasing.
Den turkiska busstillverkaren Temsa, som även finns på den svenska marknaden, är tillbaka på banan efter svåra ekonomiska problem och en hotande konkurs för några år sedan. Enligt en kommuniké från Temsa sålde företaget förra året 3 391 bussar och nådde en omsättning på 387,5 miljoner dollar, cirka 4,1 miljarder kronor. Företaget redovisar dock inte lönsamheten.
Temsa uppger att företaget har ökat sin omsättning med 252 procent från 2020 då det hotades av konkurs till och med i fjol. Försäljningssiffrorna har enligt företaget under det senaste året ökat med 36 procent i Nordamerika, 31 procent i Östeuropa, Mellanöstern och Afrika samt 78 procent i Västeuropa.
– Vi har nått enastående resultat på de marknader vi prioriterar, såsom Europa och USA, kommenterar Temsas vd Tolga Kaan Doğancıoğlu.
Han lyfter också fram Temsas satsning på emissionsfria bussar.
– Med den priduktionsstart snart för vår vätgasdrivna region- och långfärdsbuss, som har en räckvidd på 1 000 kilometer och som visades på Busworld Europe för några månader sedan, kommer vår portfölj snart att omfatta tio olika nollutsläppsfordon, varav åtta elektriska och två vätgasmodeller, säger Tolga Kaan Doğancıoğlu.
Temsa kom i stora ekonomiska svårigheter för några år sedan och 2019 stoppades produktionen under några månader i väntan på en formell konkurs. Istället togs företaget år 2020 över av den turkiska företagsgruppen Sabancı Holding tillsammans med det tjeckiska investmentkoncernen PPF Group som vid sidan av Temsa också är engagerat i buss- och spårfordonstillverkaren Škoda Group.
Lämna ett svar