Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Batteridriven turistbuss från MAN

Barbaros Oktaty, chef för MAN:s bussverksamhet Foto: MAN Truck & Bus.

Buss- och lastbilstillverkaren MAN lanserar nästa år en batterielektrisk version av sin välkända turistbuss Lion´s Coach. Det uppger Barbaros Oktay, chef för MAN:s bussverksamhet, i en intervju med vår tidningskollega Sustainable Bus. Produktionen ska ske vid MAN:s fabrik i Ankara, Turkiet.

I intervjun framhåller Barbaros Oktay att MAN prioriterar batteridrift framför vätgas när det gäller turistbussar. Anledningen, säger han, är att totalkostnaderna för batterielektriska fordon är betydligt lägre än för vätgasdrivna, oavsett om det handlar om bränslecellsdrift eller förbränningsmotor som drivs med vätgas.

Lion´s Coach E får snabbladdning på upp till 375 kW med CCS-kontakt. Däremot nämns inget om räckvidd, inte heller om den mycket snabba megawattladdning som MAN är engagerat i att utveckla tillsammans med andra aktörer.

MAN planerar också att lansera batteridrivna regionbussar, intercitybussar, med normalgolv under 2026 – 2027.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)