Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: SL storsatsar på Ebberöds Bank

I Göteborg sätts laddhybridbussar i trafik i dagarna. Samtidigt riskerar Stockholm i sin nu pågående busstrafikupphandling att låsa utvecklingen ett decennium framöver. Foto: Volvo Bussar.

Ebberöds Bank har hittat en ny affärsidé. Och verksamheten bara växer och växer. Affärsidén är enkel: Slöseri med energi i miljöns namn. Nu storsatsar Storstockholms Lokaltrafik, SL, på sitt engagemang i Ebberöds Bank. Samtidigt uppmuntrar man till slöseri med energi och slår till bromsarna för åtminstone tio år när det gäller en utveckling mot en i alla avseenden miljömässigt bättre busstrafik.

Dessutom är man beredd att slösa med kollektivtrafikens pengar. Även det i miljöns namn.

Just nu pågår den stora, så kallade E22-upphandlingen hos SL. Den omfattar all busstrafik i Stockholms innerstad och på Lidingö. I upphandlingen kräver SL att de hundratals bussar som upphandlingen gäller ska drivas med biogas. Några andra alternativ ges inte. Inte ens om de skulle vara bättre för miljön.

Inte nog med det. SL bestämmer också vem som ska leverera gasen. Ingen möjlighet alltså för operatören att försöka minska kostnaderna genom att köpa billigare gas på annat håll.

Det räcker inte med det. Vi citerar upphandlingsunderlaget: ”Trafikutövaren åtar sig att köpa och utnyttja minst den volym biogas som presenteras nedan för Trafikutövarens drift av bussar.” Köpåtagandet är bindande och ”gäller således även för det fall Trafikutövaren faktiskt inte utnyttjar den volym som omfattas av Köpåtagandet”.

I klartext: SL bestämmer hur mycket biogas som bussföretaget måste köpa. Om bussföretaget sköter verksamheten effektivt och klarar trafiken utan att göra av med så mycket gas som SL bestämmer, ja då måste man ändå köpa gasen.

Förmodligen får man väl sedan släppa ut den i luften, för bussbolaget får inte sälja outnyttjad biogas vidare.

Har Christer G Wennerholm(M) och SL:s styrelse låtit sig frälsas av planekonomiska drömmar?

I så fall är det illa. Planekonomi och utveckling är sällan förenliga begrepp. Den som har varit med ett tag och rest runt i Europa under den tid då Berlinmuren alltjämt stod minns säkert hur illa man i öst ofta isolerade bostadshus. Anledningen var enkel: varken fastighetsägare eller hyresgäster hade något att vinna på att spara på eldningsolja. Nu går SL samma väg med biogasen.

Tuffa krav
Politiker ska ställa krav. Gärna tuffa krav, inte minst när det gäller miljöpåverkan från busstrafiken. Däremot blir det kontraproduktivt när politiker ska styra teknikutvecklingen. Det är inte rimligt att begära att Christer G Wennerholm, Yvonne Blombäck(M), Erika Ullberg(S) med flera ska ha teknikkunskaper och kompetens att låsa den fordonstekniska utvecklingen för åtminstone ett decennium framöver.

De ska tala om vilka miljömål fordonen ska klara, inte bara när det gäller vad som kommer ut ur avgasröret utan också på andra områden som exempelvis buller. Om bussföretagen inte lever upp till kraven ska det svida, och det rejält.

I en engagerad debattartikel i Dagens Nyheter har boende i Hammarby Sjöstad i södra Stockholm uppmärksammat problemet.

Biogas är utmärkt, men bör användas där dess kvaliteter kommer mest till sin rätt. All energi ska användas effektivt. Problemet är att den utmärkta energikälla som biogasen utgör slösas bort när man använder den till att tanka bussar. Det är inte energieffektivt, tvärtom.

Den mängd biogas som går åt för att driva en biogasbuss ett år kan faktiskt driva tre helt eldrivna bussar lika länge, under förutsättning att man använder biogasen för elproduktion. Om man skulle använda biogasen i kraftvärmeverk istället för att tanka bussar med den skulle miljönyttan följaktligen vara mycket större.

Som en extra bonus får man vid elproduktion ett tillskott till fjärrvärmenätet. Omkring 25 procent av energin från biogasen kan nämligen användas där, samtidigt som man håller tre elbussar rullande.

Samtidigt gör man en stor vinst för stadsmiljön i stort. Bullret från bussarna minskar radikalt. Eldrivna bussar är i princip ljudlösa och mycket tystare än exempelvis spårvagnar. Det är inte oviktigt. Buller är ett av de stora miljöproblemen i våra städer, inte minst i Stockholm.

Inte framsynt
Nu finns inga helt eldrivna bussar i trafik i Sverige – även om de inte är så långt borta i tid. Däremot finns hybridbussar och i dagarna sätts de första laddhybridbussarna i trafik i Göteborg. Även i Hammarby sjöstad i Stockholm kommer en linje att från nästa år köras med laddhybrider. Men sedan riskerar den nya, miljövänliga tekniken att få tvärnita för lång tid framöver. SL har ju bundit upp sig för biogas, oavsett hur tekniken utvecklas.

Det är varken framsynt eller framstegsvänligt. Eller miljövänligt. Men framför allt kan det inte vara vettigt att samhället direkt och indirekt ska subventionera ineffektiva energilösningar. I synnerhet inte om man då också motarbetar en utveckling som gynnar miljön.

Problemet är att samhället, i det här fallet Stockholms läns landsting, har gjort stora investeringar i biogasanläggningar. Då är det enkelt att tvinga kollektivtrafiken att köpa gasen. Men biogas är en bristvara så investeringarna är inte bortkastade, även om man väljer bort ineffektiva användningsområden som att tanka bussar med gasen.

Hos många svenska politiker förefaller dock biogasdriven busstrafik ha blivit en religion, i all välmening. Inte undra på att aktierna i Ebberöds Bank rusar i höjden på Stockholmsbörsen!

U.M.

Taggat som: , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer »

  1. Det finns helt eldrivna bussar i Sverige, närmare bestämt i Landskrona. Där kör man trådbuss, ett utmärkt alternativ till förbränningsmotorbussar.

    • Även Umeå kör ett fåtal el-bussar.
      Kunskapen om eldrift är skrämmande låg i Sverige.
      En stark etanol- och biogaslobby samt en konservativ bussbransch (alla kategorier) har gjort att Sverige hamnat många år efter vad gäller miljövänlig, energisnål och tyst busstrafik i städerna. Men nu kan inte bussbranschen stå emot den internationella utvecklingen längre hur gärna de än vill.

    • Christer – helt korrekt – trådbussar är ett utmärkt förslag om man ivrar för miljövänlig kollektivtrafik…

  2. På ett sätt en intressant ledare. Men också en hel del gnäll. Det vore intressant att – från er som nu ondgör er över SL:s satsning på biogasbussar – få ta del av ett genomarbetat förslag på hur ni tycker att SL ska agera. Gärna med ekonomiska aspekter på hur det hela ska finansieras.

    ”Men nu kan inte bussbranschen stå emot den internationella utvecklingen längre hur gärna de än vill”, skriver Bo L.
    Jaså minsann. Varför kan den inte det – och vad händer om de står emot. Blir kollektivtrafiken av med alla sina resenärer?

Lämna ett svar till Nattgöken Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)