Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Oslo storsatsar på elbussar

Trafikhuvudmannen i Oslo, Ruter, anser att ett paradigmskifte står för dörren när det gäller drivmedel för bussar. Det här diagrammet visar hur Ruter tror att bussparken i kollektivtrafiken i Oslo kommer att utvecklas i framtiden. Bild: Ruter.

Trafikhuvudmannen i Oslo, Ruter, anser att ett paradigmskifte står för dörren när det gäller drivmedel för bussar. Det här diagrammet visar hur Ruter tror att bussparken i kollektivtrafiken i Oslo kommer att utvecklas i framtiden. Bild: Ruter.

Ruter, som är huvudman för kollektivtrafiken i Oslo med omnejd planerar att testa ett stort antal elbussar med tillhörande infrastruktur. Bussarna och infrastrukturen ska testas under åren 2016 – 2020 som en del av ett projekt som Ruter har döpt till Fossilfri 2020.

Kollektivtrafiken i Oslo och Akershus har nämligen en ambition att bara köra på förnybar energi år 2020, vilket innebär en kraftig förändring av utbudet med bussar och båtar i regionen. Man vill också välja den teknik som är bäst på lång sikt och snabbt gå över till denna.

På Ruter anser man att eldrift av bussar och båtar ser speciellt lovande ut.

Det verkliga startskottet för projektet går den 15 december då Ruter planerar en leverantörskonferens dit man bjuder in leverantörer, branschföreningar, forsknings- och utvecklingsmiljöer, relevanta intresseföreningar, engagerade i näringslivsutveckling samt myndigheter.

Syftet från Ruters sida är att inhämta information om elbussteknologi, infrastruktur, tjänster, organisation och affärsmodeller när det gäller elbussar i kollektivtrafik.

Alldeles särskilt är man intresserad av vad som måste till för att det redan år 2020 ska finnas ett stort antal elbussar i trafik i Oslo och Akershus.

Men redan innan konferensen vill Ruter ha 15 eldrivna minibussar i trafik i Follo. Bussarna är tänkta att användas i specialtrafik, främst skolskjutstrafik. Totalt vill Ruter ha 50 minibussar i Follo och även för de 35 som inte är batteridrivna väger miljöfaktorerna tungt i upphandlingen och viktas med 30 procent.

Med kraven i upphandlingen vill Ruter signalera att man satsar på fossilfria bussar, samtidigt som man vill att operatörer och leverantörer redan nu testar elbussar för att skaffa erfarenheter för framtida upphandlingar.

Anmälningstiden för konferensen om elbussar går ut den 4 december och anmälan kan göras på fossilfri2020@ruter.no , Konferensspråk är engelska.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)