Det har blåst upp nya stormvindar kring Förenade Buss i Värmland som kör stadsbussarna i Karlstad. Mer än en gång i veckan krockar någon av företagets bussar. I en serie reportage i Sveriges Radio P4 Värmland har företaget anklagats för att dribbla med skaderapporterna till försäkringsbolaget. Syftet skulle vara att slippa betala självrisker och därmed spara pengar. Nu kräver kommunen en utredning av anklagelserna.
En bilist som SR Värmland talat med berättar om hur hon kolliderade med en av stadsbussarna i Karlstad. Hennes bil blev påkörd av bussen och hon uppger att hon och busschauffören var överens om att det var den senare som var orsaken till olyckan.
Senare fick hon från bussföretaget ett krav på 30 000 kronor i reparationskostnader. Till SR Värmland uppger bussföraren att den skaderapport som låg till grund för kravet inte hade skrivits av honom.
I lokala medier bestrider dock Förenade Buss´ vd Bengt Åström att man skulle ändra i skaderapporterna. Däremot finns det förare som har svaga kunskaper i svenska. Då hjälper driftledaren vederbörande att skriva rapporten. Så ska ha skett i det aktuella fallet.
Föraren hävdar dock att han inte har skrivit rapporten.
– Jag har sett rapporten och den är underskriven av vederbörande, säger Åström till Nya Wermlandstidningen, NWT.
Uppgifter att förare vid flera tillfällen har beordrats att skriva om rapporterna säger Åström till NWT:
– Jag har svårt att tro på det. Det vore en katastrof.
Att Förenade Buss under 2014 krockade 65 gånger med stadsbussarna i Karlstad beror bland annat på bussarnas storlek, säger Åström till SR Värmland. Han pekar på att bussarnas längd och eftersom de inte har körts i Karlstad mer än ett och ett halvt år kan det vara en förklaring.
– Man måste vara medveten om vad det är för fordon man kör, det jobbar vi väldigt mycket med, säger han till SR Värmland.
Förenade Buss kör stadstrafiken på uppdrag av Karlstadsbuss. Nu kräver Karlstadsbuss vd Mattias Berg att anklagelserna utreds.
– Jag kan lova att jag ska ta upp det här med Förenade Buss för att få reda på vad som är grunden till att detta har framkommit, säger han på torsdagen till SR Värmland.
– Det är allvarligt för Förenade Buss och dertas ekonomi om de har 65 skador på ett år. Det kostar mycket pengar och det är något man inte har råd med.
Förenade Buss tog över stadstrafiken i Karlstad sommaren 2013 och fick snabbt stora ekonomiska problem. 2013 gjorde man en förlust på 13 miljoner kronor, siffror som företagsledningen och styrelsen först tillbakavisade trots att företagets revisor ifrågasatte företagets fortsatta existens.
Revisorn anklagade också företagets styrelse för att ha brutit mot aktiebolagslagen.
Senare tvingades Förenade Buss att medge att siffrorna om förlusten var riktiga. Karlstadsbuss, som svarar för kollektivtrafiken i Karlstad, tvingades gå ut i en ny upphandling av stadsbusstrafiken för perioden 2016-2021.
För att klara trafiken fram till dess gjorde Karlstadsbuss en direktupphandling på ett och ett halvt år med Förenade buss. Det nya avtalet på 1,5 år kostar kommunen minst 14 miljoner kronor mer än det gamla avtalet.
Anmäl företaget för Försäkringsbedrägeri omgående. Speciellt när du får en sådan faktura.
Konstigt att inte något bussbolag i Sverige överklagat direktupphandlingen som Karlstad kommun genomförde då det blev känt att Förenade buss inte klarade av sitt uppdrag.
Dessutom måste det väl i sådana stora affärer i rimlighetens namn finnas en fullgörande garanti från entreprenören? Allt kan ju hända??
Hoppa att i nästa upphandling att aven KVALITE ska ingå i upphandlingen av stadsbussarna i Karlstad. Så kasta eventuellt anbud från Förenade buss i PAPPERSKORGENt.Karlstadsbuss borde ha lärt sej en läxa när det gäller upphandling av offentlig trafik, Båtbussarna konkurs Förenade buss rena katastrofen. som kostar oss skattebetalare ca; 15miljoner kronor
Lennart andersson