Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Gröna persontransporter kan prisbelönas

Hyperbusprojektet i Göteborg kan bli den första mottagaren av det nyinrättade Energiidépriset. Foto: Volvo.

Hyperbusprojektet i Göteborg kan bli den första mottagaren av det nyinrättade Energiidépriset. Foto: Volvo.

Elbussar och belöning för att välja buss eller tåg för tjänsteresor. Det är två av de tre idéer om hur samhället ska bli mer hållbart som är nominerade till det nyainrättade Energiidépriset. Bakom priset står det nationella centret för energieffektivisering, Sustainable Innovation. Centret ägs av föreningen Effekt med medlemmar som Toyota, Stockholmshem, Riksbyggen och Göteborg Energi, skriver Dagens Samhälle.

Priset siktar in sig på initiativ där kommuner eller landsting är engagerade. Syftet är att belöna nytänkande inom energiområdet.

24 bidrag har kommit in till juryn, tre är nominerade till priset.

Ett av dessa är projektet Hyperbus med laddhybridbussar i Göteborg. Bussarna har största delen av sträckan körts på el och är ett renare och energieffektivare alternativ till andra drivmedel. Tekniker ger en energibesparing på drygt 60 procent och 75 procent minskade utsläpp. Hyperbus kan ses som en föregångare till det ambitiösa projektet ElectriCity i Göteborg där trafiken startar i mitten av juni.

”Ett gott exempel på hur kommun och industri kan samarbeta för att utveck- la och förverkliga hållbara trafiklösningar. Initiativet förbättrar livet i staden samtidigt som det utvecklar grön teknik med global exportpotential”, skriver juryn.

Kollektivtrafik är också ett viktigt inslag i den andra av de gtre nomineringarna. Landstinget i Västernorrland införde 2013 en intern klimatkompensation. Den som tar buss eller tåg på tjänsteresan kan tillgodoräkna sig det som resan kostar på avdelningens klimatkonto. Den som tar bil eller flyg belastar reskontot kraftigt.

Inte nog med att initiativet har lett till att de landstingsanställda nu reser på ett annat sätt. Dessutom satsar man på distansmöten. Enligt Dagens Samhälle var antalet telefon- och videomöten år 2009 1600 och i fjol 14000.

”Ett innovativt sätt att stimulera och uppmuntra förändrat beteende i en stor och etablerad organisation”, skriver juryn.

Den tredje nomineringen går till projektet Hållbara Ålidhem i Umeå där man gör en av Sveriges största solcellssatsningar och där man i de berörda lägenheterna har minskat energiförbrukningen med 35 procent.

Priset delas ut på Hållbarhetsdagarna i Stockholm nästa vecka.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Om det är något som borde få pris för energieffektivisering så är det den moderna spårvägen. Kan det bli mycket mer effektivt utnyttjande av energi, ingen diesel som “reserv” när batterierna är slut, en effektivitet som slår laddhybridbussar med råge, ett rullmotstånd som är så litet att det är näst intill försumbart och energiåtervinning vid inbromsning. Räkna på hur mycket energi det går åt att transportera 100 människor en kilometer med spårvagn resp laddhybridbuss!

    Till och med trådbussarna i Landskrona är mer energieffektiva än laddhybridbussarna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)