
En elbuss på linje 55 i Göteborg. I Sverige rullar nu flera helelektriska bussar och runt om i världen introduceras elbussar som ett led i att ställa om den globala fordonsflottan för en fossilfri framtid. Men den svenska regeringens förslag till elbusspremie riskerar att bli en flopp. Det hävdar Sveriges Bussföretag som nu granskat det nya förslaget. Foto: Ulo Maasing.
Den elbusspremie som regeringen har föreslagit riskerar att bi en flopp. Det hävdar Sveriges Bussföretag i sitt remissvar på förslaget. Om premien utformas enligt förslaget skapas en onödig och dyr byråkrati som gör att hela satsningen riskerar att bli meningslös, varnar Sveriges Bussföretag.
Sveriges Bussföretag har reagerat på flera delar i det förslag som sänts på remiss. Förutom att det enbart är myndigheter som föreslås kunna söka premien föreslås också att endast det endast ska gälla för elbussar som ska användas för kollektivtrafik enligt avtal om allmän trafik som ingåtts efter den 31 december 2015.
Eftersom det fram till 2020 är ett mindre antal upphandlingar som genomförs i större tätorter är risken stor att få söker elbusspremien. De större tätorterna i Sverige har i till stor del handlat upp sin busstrafik fram till 2020 före den 31 december 2015 och det i avtal som löpet längre än 2020, varnar bussföretagen.
Tidigare har landets största kollektivtrafikmyndighet, Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting (SL), fört fram liknande kritik mot förslaget till elbusspremie som det är utformat. SL svarar för drygt hälften av landets kollektivtrafik.
– Att stimulera introduktionen av elbussar i Sverige är i grunden ett bra initiativ av regeringen. Men så som förslaget utformats riskerar hela satsningen att bli verkningslös, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag.
– Om premien inte kan sökas av de som köper och kör bussar, det vill säga privata och offentligt ägda bussföretag, skapas en onödig och dyr byråkrati för transfereringar inom kommunal och landstingskommunal sektor och risken är att få söker.
– Och om bara offentliga kollektivtrafikmyndigheter får söka premien utestängs all den busstrafik som bedrivs helt kommersiell, såsom expressbusstrafik och flygbusstrafik, säger Anna Grönlund.
Bussföretagen har nu sänt in sitt remissvar på förslaget. I maj ska samtliga remissinstansers svar vara inne och regeringens arbete med att färdigställa det slutliga förslaget, propositionen, inleds.
Elbusspremien är tänkt att omfatta 50 miljoner kronor i år och 100 miljoner om året under åren 2017 – 2019.
Lämna ett svar