Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringens arbetsgrupp för grön omställning: Satsa på BRT

SkåneExpressen är Sveriges hittills enda någorlunda BRT-liknande bussinje. Regeringens framtidsgrupp vill ha en ökad satsning på BRT. Foto: Karl-Johan Hjertström.

SkåneExpressen är Sveriges hittills enda någorlunda BRT-liknande bussinje. Regeringens framtidsgrupp vill ha en ökad satsning på BRT. Foto: Karl-Johan Hjertström.

Satsningar på Bus Rapid Transit, ändrat eller avskaffat reseavdrag och annat sm gynnar bilåkande. Det föreslår en av regeringens framtidsgrupper, Analysgruppen för grön omställning, i sin slutrapport som las fram på tisdagen.

Gruppen anser att transportsystemet och mobilitet är en av de största utmaningarna för Sveriges och även världens gröna omställning.Samtidigt går utvecklingen, inte minst i Sverige, åt fel håll.

För att nå utsläppsmålen till 2030, att utsläppen med växthusgaser minskar med 80 procent, krävs en minskning av trafiken med 10 – 20 procent, enligt gruppen.

Inom transportsektorn har analysgruppen en rad förslag.

Ett av dessa går ut på att kollektivtrafikens attraktivitet ska ökas. Det ska ske gneom att projekt med Bus Rapid Transit, i kombination med extra attraktiva, bekväma bussar och ett samordnat betalsystem på kollektivtrafiken i hela landet genomförs. Det samordnade betalsystemet anser gruppen med fördel kan åstadkommas genom en statlig teknikupphandling.

Gruppen vill också ha en satsning på en utveckling av noder inom kollektivtrafiken som binder ihop stad och land.

Andra förslag från analysgruppen är att system som gynnar bilåkande, exempelvis reglerna för förmånsbilar och reseavdrag, bör reformeras eller avskaffas. Det ska också bli lättare för arbetsgivare att stötta kollektivtrafikresande, cyklar och elcyklar.

Samhällsplaneringen ska reformeras och utgå från att klimatmålen ska nås, både på kommunal och statlig nivå. Trafikverket ska i sina beslut om infrastruktur utgå från att klimatmålen nås.

Samhällsplaneringen ska i första hand minska behovet av mobilitet och transporter, i andra hand skifta till andra mer hållbara former för mobilitet och rörlighet och i tredje hand vidta åtgärder för ett effektivare transportsystem.

Privatbil och flyg ska bli dyrare att använda eftersom det är ineffektiva transportmedel.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)