Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klartecken för gemensamt bussbolag – slut för privata i Örebro län

Om några år är det slutkört för privata bussföretag i Region Örebro län. Foto: Ulo Maasing.

Om några år är det slutkört för privata bussföretag i Region Örebro län, först i Örebro, senare i hela regionen. Foto: Ulo Maasing.

Regionstyrelsen i Örebro beslutade på onsdagen att gå vidare i arbetet med att bilda ett gemensamt bolag som driver busstrafiken i både Region Västmanland och Region Örebro län. Den 8 februari tar styrelsen för Region Västmanland upp frågan.

I praktiken innebär det att busstrafiken i Örebro län ska socialiseras, alltså tas över i samhällets ägo och de privatägda företag som idag kör trafiken får sparken av den politiska majoriteten i Region Örebro län.

AB Västerås lokaltrafik (ABVL) kommer att omformas till ett gemensamt bolag. Planen är att det gemensamma bolaget tar över trafiken i Örebro och Odensbacken hösten 2019. Någon ny upphandling av trafiken i konkurrens ska inte ske. Idag kör Nobina busstrafiken i Örebro.

Parterna framhåller att det långsiktiga målet är att merparten av trafiken, som i dag upphandlas i Örebro län, ska skötas av det gemensamma bolaget.

Hittills har regionpolitikerna i de båda regionerna int presenterat några siffror på vad det kommer att kosta att ta över trafiken i egen regi.

– Det här kommer ge oss ökad kvalitet och service i bussåkandet. Det är våra huvudskäl till att vi tillsammans med Region Västmanland tar ett eget driftansvar över lokaltrafiken, säger Marie-Louise Forsberg-Fransson (S), regionstyrelsens ordförande i Örebro.

– När vi styr och leder driften själva kan vi arbeta mer aktivt och flexibelt med viktiga frågor som bland annat bemötande, miljö och jämställdhet. Och för bussförarna innebär egen drift ökad anställningstrygghet.

Parterna lyfter fram Västerås Lokaltrafik som ett föredöme i svensk kollektivtrafik och pekar på att företaget under senare år fått en rad utmärkelser inom bland annat ledarskap, miljöarbete samt affärsmässig samhällsnytta. Företaget är dessutom topp tre i Sverige vad gäller kundbemötande och topp fem beträffande hela och rena fordon, framhåller man.  Av bolagets 165 bussar drivs 156 av biogas, 8 av biodiesel och 1 buss drivs helt med el.

Peter Liss, vd för AB Västrås Lokaltrafik. Foto: Ulo Maasing.

Peter Liss, vd för AB Västrås Lokaltrafik. Foto: Ulo Maasing.

– Vi ser positivt på ett att bli samägda av Region Örebro län. Ett större kundunderlag ger möjlighet till synergier vilket bland annat kommer att sänka kostnaderna. Vårt fokus kommer fortsatt vara hög serviceanda och gott bemötande med målet nöjda kunder, stolta medarbetare och ägare, säger ABVL:s VD Peter Liss.

Bland de 570 medarbetarna  finns anställda från 43 nationaliteter. Och 21 procent av de anställda i Västerås Lokaltrafik är 21 procent kvinnor, jämfört med 15 procent i branschen. 78 procent av fordonen har besiktats utan anmärkning, jämfört med 62 procent i landet. Hela 94,5 procent av bussarna drivs med biogas, övriga med andra miljömedvetna drivmedel.

– För bussförarna innebär egen drift ökad anställningstrygghet eftersom vi inte behöver upphandla ny operatör efter viss avtalstid, vilket alltid skapar en osäkerhet om man får behålla jobbet eller inte, säger Marie-Louise Forsberg-Fransson.

Ärendet kommer slutligen att behandlas av de båda regionernas styrelser och fullmäktigeförsamlingar senare i vår.

Taggat som: , , , , ,

2 kommentarer »

  1. det här kan vara början på en ny syn när det gäller Kollektivtrafiken. Man tar över det i Kommunal regi eller att Länstrafiken blir en operatör som bedriver busstrafiken.

  2. Hoppas att det då blir bättre arbetstider och kortare dagar för förarna som faktiskt är dom som utför arbetet . Arbetsdagar upp till 12 timmar är inte ovanligt och dåligt med tid att återhämta sig och ha ett socialt liv .

Lämna ett svar till Kent Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)