Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kombinerad mobilitet i väst

Gerhard Wennerström, vd Samtrafiken: Sverige har kommit långt både vad gäller innovation, teknisk mognad och en långt framskriden avreglerad kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Gerhard Wennerström, vd Samtrafiken: Sverige har kommit långt både vad gäller innovation, teknisk mognad och en långt framskriden avreglerad kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Västtrafik och Samtrafiken ska samarbeta om så kallad kombinerad mobilitet. Det handlar om att erbjuda människor en kombination av olika sätt att resa, allt efter deras personliga behov och förutsättningar. Grunden är kollektivtrafiken, men den kan sedan kombineras med andra färdsätt med hjälp av digitala lösningar. Swedish Mobility Program ska öppna för en utveckling av kombinerad mobilitet.

Kombinationen kan handla om buss, tåg, delad bil, cykel… Vägen till det nya, kombinerade resandet (ibland kallat mobilitet som en tjänst eller Mobility as a Service, MaaS) är att man utvecklar användarvänliga IT-tjänster så att resenären enkelt kan skräddarsy sin resa med hjälp av exempelvis en app.

Digitaliseringen gör det möjligt att erbjuda nya tjänster på ett enkelt och användarvänligt sätt, bara ett klick bort.

Ur resenärens perspektiv är poängen med kombinerad mobilitet enkel. Mobilitetstjänsterna anpassar sig efter människors individuella behov. Men för att utveckla de nödvändiga lösningarna krävs att både offentliga och privata aktörer ställer upp och samarbetar. Det är där Swedish Mobility Program kommer in.

– Sverige har kommit långt både vad gäller innovation, teknisk mognad och en långt framskriden avreglerad kollektivtrafik. Våra offentliga och privata aktörer kan därför möta medborgarnas framtida behov av mobilitet — om vi samverkar på ett bra sätt, säger Samtrafikens vd Gerhard Wennerström.

– En viktig del av Swedish Mobility Program är att tillgängliggöra trafikföretagens utbud av resor i ett gemensamt digitalt gränssnitt så att nya innovativa rese-appar kan utvecklas av flera olika företag.

Först ut att erbjuda sitt reseutbud genom att göra trafikdata tillgänglig i det gemensamma gränssnittet är Västra Götalandsregionen och Västtrafik. Regionen arbetar med detta under 2017-2018 och följs av bland andra Stockholm och Skåne under 2018-2019.

– Det är viktigt för oss att möta våra kunders behov men också att förutse kundernas framtida behov. Att skapa förutsättningar för kombinerad mobilitet är ett sådant exempel, säger Västtrafiks vd Lars Backström.

– Vår förhoppning är att det här samarbetet ska möjliggöra framväxten av enkla, hållbara och lönsamma kombinerade mobilitetstjänster och att marknaden vill hjälpa oss utveckla och sälja dessa. Vi tror att en nationell plattform är rätt väg för att nå framgång.

Swedish Mobility Program finansieras i ett första skede av Samtrafiken och Västtrafik.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Vem kan väcka politikerna i STOCKHOLMS-OMRÅDET så att vi får en fungerande kollektivtrafik över HELA REGIONEN?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)