Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportföretagen: Bort med 50-kilometersgräns för unga förare

Sverige har många långa busslinjer som idag in te får köras av unga förare.Foto:Transdev.

Unga bussförare med gymnasiekompetens bör få köra även linjer som är längre än 50 kilometer. Det hävdar Transportföretagen och Sveriges Bussföretag. Idag får 18-åriga förare med D eller D+E-körkort bara köra linjer som inte är mer än fem mil långa, alternativt köra längre men utan passagerare.

Just nu arbetar EU-parlamentet med atqt se över det direktiv som gäller grundläggande behörighet och fortbildning för bland annat bussförare. Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, vill 50 kilometersgränsen ska avskaffas för unga yrkesförare i åldern 18-20 årunder förutsättning att deras grundläggande YKB-utbildning om minst 280 timmar förvärvats inom gymnasieskolan eller motsvarande utbildning.

Tranaportföretagen och Sveriges Bussföretag vill att det i EU-direktivet skrivs in en rätt till nationella undantag från 50 kilometersgränsen för personer från 18 års ålder.

Man menar att 50-kilometersgränsen skapar stora utmaningar och konstaterar att i praktiken kan den svenska bussbranschen i stor utsträckning inte anställa personer som examinerats från gymnasieskolan just på grund av regeln.

Samtidigt är Sverige ett land med stora avstånd mellan städer och mycket glesbygd. Därför är det vanligt med linjer och körsträckor som överstiger 50 kilometer, inte minst i glesbefolkade områden. Men här hindras rekryteringen av förare av 50-kilometersgränsen.

Att slippa den begränsningen skulle ha stor betydelse för den svenska bussbranschens stora rekryteringsbehov, där cirka 4 000 bussförare behöver rekryteras de kommande tre åren, skriver Transportföretagens vd Mattias Dahl och Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund i ett gemensamt förslag om ändring av reglerna.

– I förlängningen skapar rekryteringsproblemen kopplade till 50 kilometersbegränsningen stora utmaningar då det gäller att upprätthålla en fungerande kollektivtrafik – inte minst i glesbygd. Tillgången till tillräckligt antal välutbildade förare utgör en utgångspunkt för bussbranschens konkurrenskraft och, i förlängningen, dess fortsatta utveckling och överlevnad. Därmed blir tillgången till bussförare en viktig förutsättning för möjligheten att uppnå gemensamma miljömål.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)