Det är nu definitivt slutkört för Gotlandsbuss. I sommar tar Bergkvarabuss över all kollektivtrafik på ön, såväl skolskjutsar som linjetrafik. Det står klart sedan högsta förvaltningsdomstolen på fredagen beslutade att samverkansbolaget Gotlandsbuss AB inte får prövningstillstånd, vilket innebär att domstolen inte kommer att ta upp frågan om Region Gotlands upphandling av busstrafiken på ön.
Därmed kan Region Gotland nu teckna avtal i upphandlingen, som överklagades av Gotlandsbuss i april förra året.
Högsta förvaltningsdomstolen skriver i sin dom att man inte finner skäl att meddela prövningstillstånd och att kammarrättens avgörande från december 2019 därmed står fast. Upphandlingen får fullföljas. Det betyder att regionen nu kan teckna avtal med Bergkvarabuss AB.
Därmed säger regionen också upp det avtal som tecknades med bolaget i oktober förra året, alltså under överprövningstiden. Då genomförde Region Gotland en otillåten direktupphandling där Bergkvarabuss tillfälligt fick ta över trafiken i avvaktan på en slutlig dom som nu alltså har kommit.
– Det här har varit en lång juridisk process som nu är avslutad. Nu ser vi fram emot att utveckla den allmänna och särskilda kollektivtrafiken på Gotland tillsammans med Bergkvarabuss, säger regiondirektör Peter Lindvall på Region Gotland.
Det avtal som regionen nu skriver med Bergkvarabuss är unikt kort och löper bara på tre år.
– Region Gotland kan under de kommande tre åren tillsammans med Bergkvarabuss AB påbörja ett förbättringsarbete av den allmänna linjelagda kollektivtrafiken på landsbygden och i Visby, säger Patric Ramberg, teknisk direktör på regionen.
– Uppdraget utökar vår verksamhet på Gotland och vi ser fram emot att tillsammans med Region Gotland utveckla en kundorienterad och grön kollektivtrafik, säger Per Thorsell, vd för Bergkvarabuss.
Gotlandsbuss är ett samverkansbolag för ett antal lokala bussbolag på Gotland. Flera av dessa har redan aviserat att man kommer att lägga ner verksamheten som en följd av upphandlingen.
Det är bara att se till att ” upphandla ny politisk majoritet till nästa val,” Vilka partier som förstår vikten av småföretagens flexibilitet och förmåga att gynna andra företag på orten, vilket de stora drakarna definitivt inte gör. Centern som landsbygdsparti har visat sig svika landsbygden till förmån för storstäderna där de stora pengarna för politikerna finns. Att denna attityd är fientlig mot människor som skadas av stress genom brist på bostäder, sjukvård, skola vård och övrig omsorg bryr man sig inte om. Att bevara landsbygden och bli fri från stora internationella i detta fall bussföretag måste ingå i människans totala klimatintresse. Klimatintresse är inte bara koldioxid utan även att slippa skador från outhärdlig boende och arbetsmiljö på lokal nivå.
Bra rutet Hans R!
Ska också bli intressant att se hur priset på beställningskörningar utvecklas. Och om det finns något utbud framöver.