
Politikerna i Region Uppsala ska nästa vecka besluta om man ska dra igång en stor upphandling av regionbusstrafiken. Arkivbild: Ulo Maasing.
Det förefaller nu allt mer osannolikt att Region Uppsala län kommer att ta över regionbusstrafiken i egen regi, något som har diskuterats de senaste åren. En utredning om ett sådant övertagande presenteras i nästa vecka, men samtidigt förbereder regionen en stor upphandling av regionbussarna. Trafiken körs idag på tre avtal som samtliga löper ut i juni 2022.
På sitt bord vid sammanträdet nästa vecka kommer politikerna i Region Uppsala att ha ett förslag att en upphandling ska initieras, något som är nödvändigt för att säkra att en upphandling ska kunna genomföras i tid.
– Om upphandlingen inte genomförs står regionen utan möjlighet att bedriva regionbusstrafiken då avtalen löper ut i juni 2022, konstaterar tjänstemännen i UL, som är den förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken i regionen.
Värdet av upphandlingen uppskattas inledningsvis till omkring 700 miljoner kronor per år.
I den förra upphandlingen delades regionen upp i tre paket vilket ledde till att trafiken delades upp i tre separata avtal. Det stora regionbusspaketet vanns av Nobina. I Enköping respektive i Håbo vanns uppdragen att utföra lokal- och tätortstrafiken av Sambus. År 2018 köptes Samverkansbolaget Sambus av Björks, som i sin tur köptes av Transdev under hösten 2019.
Helt säkert är det dock inte att trafiken kommer att upphandlas. Redan i höstas klargjorde nämligen UL att man arbetade enligt två linjer som politikerna får välja mellan. Den ena är att förbereda en upphandling, den andra att se över förutsättningarna för egen regi.
Det senare förefaller dock allt mer osannolikt ju längre tiden går och kräver bland annat ett antal nya, stora investeringsbeslut i regionen. Tiden för att bygga upp ett nytt, stort, samhällsägt trafikföretag är också mycket knapp.
Lämna ett svar