Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Chatt ger ökad trygghet i kollektivtrafiken

SL i Storstockholm lanserar en chattjänst för ökad trygghet i kollektivtrafiken. Foto: SL.

SL, som svarar för kollektivtrafiken i Region Stockholm, lanserar nu en chatt som komplement till det nummer man kan ringa om det uppstår en situation i SL-trafiken där man själv eller någon annan riskerar att fara illa. Chatten är särskilt användbar i trängda lägen eftersom man kan slå larm till trygghetscentralen utan att någon hör.

Precis som när man ringer SL:s särskilda trygghetsnummer, 020 120 25 25, får man via chatten hjälp av personal på trygghetscentralen som har möjlighet att skicka till exempel ordningsvakter till platsen om situationen kräver det.

– Samtalen till trygghetscentralen ökar för varje år men vi tror att det finns situationer där man väljer bort att ringa för att inte dra blickarna till sig. Nu erbjuder vi ett diskret sätt att berätta om situationen, så att vi kan skicka trygghetspersonal dit det behövs.

– Är man själv den som blir utsatt kan det förstås även vara svårt att chatta i ett trängt läge, men vi hoppas att chatten då sänker tröskeln för medresenärer att höra av sig. Ser du någon i ett utsatt läge – tveka aldrig att ta kontakt med trygghetscentralen, säger Fredrik Cavalli-Björkman, Region Stockholms trafikdirektör.

Chatten är öppen dygnet runt, precis som trygghetsnumret.Det går att chatta på såväl svenska som engelska.

Några exempel på när det kan vara en bra idé för resenärer att via chat eller telefon kontakta SL:s trygghetscentral:

En eller flera personer känns hotfulla och bråkar med någon resenär;
Någon har somnat och riskerar att råka illa ut, exempelvis bli rånad;
Man ser någon som klottrar, förstör eller vandaliserar;
Någon är väldigt berusad och riskerar att ramla ner på spåret.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)