Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Debatt: Striden mot plankare ska inte ledas av bussförare

Msciwoj Swigon, ansvarig för trafikfrågor inom Sverigedemokraterna i Region Stockholm.

Civilklädda biljettkontrollanter understöda av utbildade väktare och ordningsvakter med rätt befogenheter krävs för att trygga arbetsmiljön för bussförarna. Förarna ska inte leda striden mot plankare, skriver Msciwoj Swigon, ansvarig för trafikfrågor inom Sverigedemokraterna i Region Stockholm i den här debattartikeln.

Under pågående coronapandemi har SL infört påstigning via bussarnas bakre dörrar och spärrat av utrymmet vid bussföraren. Detta är åtgärder som vi sverigedemokrater är positiva till, men de måste även förbli bestående efter pandemin är över.

Bussförare i Stockholm är i dag en utsatt yrkesgrupp. Uppemot 64 procent av de anställda har någon gång utsatts för hot i sitt arbete enligt rapporteringar från kollektivtrafikjätten Arriva. Folkhälsomyndigheten har under pandemin rapporterat att bussförare i högre grad än övriga yrkesgrupper har diagnosticerats med covid-19. Bussförarens trygghet och arbetsmiljö kan inte endast åtgärdas av tillfälligt uppsatta etiketter och avspärrningsband.

Påstigning via bussens alla dörrar är rätt åtgärd för att underlätta för flödet vid av- och påstigning men då krävs det ett utökat betalsystem som installeras på bussarna. Utöver detta måste förarmiljön permanent spärras av genom ett barriärskydd, inte minst under pandemin men också som åtgärd för att minska risken att bussförare utsätts för hot och våld.

Antalet plankare i kollektivtrafiken har enligt Region Stockholm ökat under 2020 från 48 000 till drygt 70 000. Bortfallet av biljettintäkter kan i dag räknas i miljarder skattekronor. Biljettkontrollerna måste utvidgas, tilläggsavgifterna höjas och fler biljettkontroller införas med inriktning mot områden med hög andel plankare.

Uniformerade biljettkontrollanter är lätta att upptäcka på avstånd och en fuskåkare kan i vissa situationer undvika biljettkontroll genom att stiga av på nästkommande station. I Tyskland används civilklädda biljettkontrollanter med framgång och även försök med civilklädda kontrollanter i London har visat på en tydlig brottsförebyggande effekt. Vi ser därför positivt på att dagens uniformerade kontrollanter inom SL övergår till att bära civilklädsel.

Striden mot plankare och obehöriga inom kollektivtrafiken ska inte ledas av bussförare. Som yrkesförare ska man inte utsättas för hot, våld eller känna sig tvingad att släppa in obehöriga. Civilklädda biljettkontrollanter understöda av utbildade väktare och ordningsvakter med rätt befogenheter krävs för att trygga arbetsmiljö för dagens bussförare och för att höja yrkesattraktiviteten för morgondagens bussförare.

Msciwoj Swigon (SD)
trafikansvarig, Region Stockholm

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)