Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kollektivtrafikens covid-19-nota i år: 11 miljarder

Kollektivtrafiken i Sverige förlorar i år elva miljarder kronor på grund av covid-19-pandemin. Foto: Ulo Maasing.

Covid-19-pandemin kostar kollektivtrafiken i Sverige mellan tio och elva miljarder kronor i år och fem till sex miljarder nästa år. Det framhöll Kristoffer Tamsons (M) på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Tamsons är ordförande för SL (Trafikförvaltningen i Region Stockholm) och för branschorganisatioinen Svensk Kollektivtrafik. ”Nu kör vi på fälgarna. Staten måste ta sitt ansvar när nu kollektivtrafiken tar sitt genom att köra så mycket trafik som möjligt”, sa Kristoffer Tamsons på seminariet.

Kristoffer Tamsons (M), ordförande SL: Vi kör på fälgarna nu.

Kristoffer Tamsons avslöjade också att kostnaderna för SL-trafiken i form av minskade intäkter på grund av pandemin uppgår till cirka fyra miljarder kronor i år och någon miljard mindre nästa år. Det är, framhöll han, pengar som staten behöver stötta SL med.

Jens Sjöström (S), oppositionsregionråd, Region Stockholm: Klara signaler från regeringen behövs.

– Så här kan vi inte fortsätta. Kollektivtrafiken ställer upp och följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer så gott det över huvud taget går. Men runt om i Sverige, som i Skåne börjar man skära ner trafik eftersom pengarna börjar ta slut.

– Branschen har stått emot trycket och ställt upp för att hålla systemet uppe. Men vi måste få ett snart besked om kostnaderna och de framtida rekommendationerna, både för att klara en tuff höst och vinter, men också för att kollektivtrafiken ska kunna vara en kraft som bidrar till att återstarta samhället efter pandemin, sa Kristoffer Tamsons.

Henrik Dagnäs, Nobina: I Danmark och Norge tog staten tidigt ett tydligare ansvar för kollektivtrafiken än i Sverige.

Även Jens Sjöström (S) oppositionsregionråd i Region Stockholm efterlyste besked från regeringen.

– Det behövs klara signaler från regeringen om hur man har tänkt. Om vi ska följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer kan det behövas ännu fler fordon i kollektivtrafiken, inte färre, framhöll Jens Sjöström.

Henrik Dagnäs, vd för Nobina Sverige, konstaterade på seminariet att det statliga engagemanget för att stötta kollektivtrafiken har varit och är lägre i Sverige än i våra grannländer.

Jan Kilström, vd Keolis: Stora variationer mellan regionerna när det gäller hanteringen av pandemin.

– I både Danmark och Norge tog staten tidigt ett mycket tydligt ansvar för kollektivtrafiken. I Sverige har det inte alls varit samma tydlighet, sa Henrik Dagnäs.

Jan Kilström, vd för Keolis Sverige, instämde.

– Det är definitivt så att vissa länder har varit mycket tydligare instruktioner för kollektivtrafiken än Sverige.

– Här har det dessutom varit väldigt stora variationer mellan regionerna när det gäller att lösa kollektivtrafikens utmaningar på grund av covid-19-pandemin, sa Jan Kihlström.

Kristoffer Tamsons pekade också på att de tre miljarder i stöd till kollektivtrafiken som regeringen lovade i våras ännu inte har betalats ut.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)