Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussar från Scania till Bergkvarabuss

Scania ska leverera sex elbussar och 28 biogasbussar till Bergkvarabuss i Strängnäs. Foto: Scania.

Scania ska leverera sex depåladdade elbussar till Bergkvarabuss för trafik i Strängnäs. Scania ska även leverera en komplett laddinfrastruktur och en systemlösning för optimering och uppföljning av bussarnas drift och laddning. Dessutom ska Scania leverera 28 biogasbussar till Bergkvarabuss inför starten på företagets nya trafikavtal i Strängnäs den 12 december i år.

– Resenärerna i Strängnäs kommer att erbjudas klimatvänliga bussar från Scanias helt nya bussprogram som har inte bara har den senaste tekniken utan även ger en ökad komfort, säger Staffan Karlsson, vice vd på Bergkvarabuss.

– För resenärerna innebär eldrift en ny upplevelse med ännu tystare och jämnare gång vilket vi förväntar ska ge fler nöjda resenärer.

Scania har haft elbussar i drift i Sverige sedan 2018, främst i Östersund, och nya leveranser av bussar pågår just nu. I Östersund är har bussarna pantografladdning. Bergkvarabuss har valt en annan lösning med laddning i sin bussdepå. Bussarna har en batterikapacitet på 330 kWh och laddas i depån med upp till 150 kWh. Laddinfrastrukturen levereras i samverkan med LaddAlliansen Nordic AB och Kempower Oy.

– Scanias elbussar har fått en extremt energieffektiv drivlina med smart styrning av både framdrift och elsystem, vilket minimerar bussens energianvändning, berättar Henrik Eng, försäljningsdirektör för bussar på Scania Sverige.

– Vi har minimerat energiförbrukningen med en högeffektiv elektrisk motor i kombination med energiåtervinning av bromskraften och ett intelligent klimatsystem

Tack vare det nya klimatsystemet kan operatörer köra både bekymmersfritt och effektivt i temperaturer från -35°C till +40°C. En elektrisk värmepump kombineras med ett extra värmesystem tillsammans och en integrerad värmekrets i batterierna. I en enda laddning ökar detta energieffektiva system räckvidden med 50 kilometer.

Vidare påverkas drifttiden, och därmed räckvidden, av att batterierna balanseras för den kraft som behövs för trafiken. Balansering kräver normalt ett fulladdat batteri, vilket innebär en tidskrävande laddning. Med Scanias batteribalanseringssystem görs detta medan bussen kör.

Scania kommer även att leverera 28 biogasbussar inför trafikstarten i Strängnäs den 12 december 2021. De innefattar 25 Scania Citywide LE 13,3 meter och tre Scania Citywide LE 14,8 meter. Detta kommer ge resenärerna i Strängnäs bussar som både har den senaste tekniken, komforten och ett både attraktivt och klimatsmart resande.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)