Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i korthet

Samarbetet mellan BYD och ADL skördar nya framgångar. Foto: BYD.

Här ger vi er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Rekordorder på elbussar, Mercedes-Benz in i Solarisland, fler bränslecellsbussar i Europa, liten gammal Sverigebekant blir elektrisk, oljelandet Qatar skippar oljan till förmån för el. Schweiz huvudstad köper hybridbussar från Sverige men eldrivna ledbussar från Spanien.

Rekordorder: BYD och Alexander Dennis (ADL) har fått den hittills största beställningen på elbussar i Storbritannien. Ordern omfattar 195 elbussar från BYD-ADL, varav 127 dubbeldäckare och 68 enplansbussar. Beställare är RATP Dev i London, ett dotterbolag till franska RATP som kör lokaltrafiken i Paris.

Samarbetet mellan BYD och ADL har utvecklats till en verklig succé. Hittills har man levererat mer än 400 elbussar och har order på ytterligare närmare 300, storordern från RATP Dev inräknad. När bussarna är levererade kommer RATP Dev att från våren 2022 ha den största elbussflottan i London. Leveranserna inleds redan i sommar och bussarna kommer att trafikera linjer i västra London.

Mercedes-Benz har fått sin första elbussorder från Polen, 24 eCitaro till Gdynia. Foto: Daimler Buses.

Polen: Den polska elbussmarknaden har hittills dominerats av Solaris, men nu gör Mercedes-Benz elbuss eCitaro sin första inbrytning någonsin i Polen. Det är lokaltrafiken i Gdynia (PKA Gdynia) som har beställt 24 exemplar av Mercedes-Benz eCitaro – 16 tolvmetersbussar och åtta ledbussar. Bussarna kan laddas såväl via pantograf som via CCS-kontakt. De är också utrustade med ett system som säkrar att såväl batteriutrymmet som passagerarutrymmet har lämplig temperatur när bussen lämnar depån vilket bidrar till en optimal energiförbrukning.

Qatar: Det arabiska emiratet Qatar som har väldiga tillgångar i olja och naturgas har beslutat att all kollektivtrafik i landet senast år 2030 ska vara eldriven. Redan nästa år, då Qatar är värd för fotbolls-VM, ska en fjärdedel av kollektivtrafiken vara elektrifierad. För detta beställde Qatar i slutet av förra året 741 elbussar från den kinesiska busstillverkaren Yutong i en order om totalt 1002 bussar – den största enskilda order som Yutong någonsin fått.

Lokaltrafiken i Qatar, Mowasalat, har också tecknat avtal med Yutong om att etablera en sammansättningsfabrik för elbussar i emiratet. Där ska de närmaste sju åren 1500 elbussar monteras, inte bara för Qatar utan också för export till andra länder, även i Europa. Qatar styr också om sin energiproduktion så att en betydande del av denna ska utgöras av solenergi.

Japanska Hino var förr ett populärt märke hos svenska bussföretag med sin lilla buss. Nu lanserar Hino en ny liten elbuss för närtrafik, flexlinjer med mera. Foto: Hino.

Japan: För några årtionden sedan fanns japanska Hino inne på den svenska bussmarknaden med en liten buss. Men Hino, som till drygt hälften ägs av Toyota, har fortsatt att utveckla sin buss- och lastbilsverksamhet, även om företaget inte gjort stort väsen av sig i Sverige. Nu lanserar Hino en liten elbuss med sikte på marknaden för närtrafik, flexlinjer och liknande: Hino Poncho Z EV. Bussen ska finnas på den japanska marknaden nästa vår. Bussen har lågt golv och en stor, plan golvyta invändigt vilket ska ge den en mycket god tillgänglighet, även för rullstolsburna, barnvagnar och så vidare.

Några data om Hino Poncho Z EV: längd 7 meter, bredd 2,1 meter, höjd 3,1 meter. Bruttovikten är cirka åtta ton, kapaciteten cirka 30 passagerare. Litium-jonbatterierna har en kapacitet på 105 kWh.

Bränsleceller: Sakta men säkert blir bränslecellsbussarna allt fler i Europa. En av de busstillverkare som haft flera framgångar med sina bränslecellsbussar under de senaste åren är portugisiska Caetano. Företaget har nu fått en order på fem bränslecellsbussar från lokaltrafikföretaget Ruhrtalbus i Düren, Tyskland. Därmed har Caetano nu sålt 21 bränslecellsbussar på den tyska marknaden.

Den aktuella modellen heter H2.City Gold, en elva meter lång buss med plats för upp till 64 passagerare och en räckvidd på en tankning på upp till 400 kilometer. Bussen har en elmotor från Siemens på 180 kW och bränsleceller från Toyota. Tankning tar mindre än nio minuter. Tidigare har Caetano sålt bussen till bland annat Barcelona.

Schweiz huvudstad Bern köper hybridbussar från Volvo men fullelektriska ledbussar från Irizar.

Bern: Som vi nyligen rapporterat (klicka här) köper lokaltrafiken i Schweiz huvudstad Bern, Bernmobil, 36 självladdande hybridbussar från Volvo, både 12-metersbussar och ledbussar. Men när det gäller fullelektriska ledbussar har Bernmobils val i en upphandling fallit på den spanska busstillverkaren Irizar som ska leverera fjorton batterielektriska ledbussar för trafik från början av 2023.

Tidigare har Bernmobil också beställt fem batteridrivna ledbussar från schweiziska Hess. Bernmobils mål är att senast 2035 enbart ha eldrivna fordon i kollektivtrafiken.

Taggat som: , , , , , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)