Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringen storsatsar på elbussar – men inte i Sverige

Den skotska regeringens stöd till investeringar i elbussar har blivit ett lyft för skotsk busstillverkning. Foto: Alexander Dennis.

Att skottar skulle vara snåla är bara snack. I synnerhet när det gäller elektrifieringen av busstrafiken. På torsdagen beslutade den skotska regeringen att stötta en övergång till elbusstrafik med ett nytt stöd på 50 miljoner pund (cirka 600 miljoner kronor). Tidigare i år anslog den skotska regeringen 40,5 miljoner pund (cirka 483 miljoner kronor) som stöd till operatörer som går över till elbussar. På ett år har Skottland, med hälften så många invånare som Sverige, därmed klubbat elbusstöd som motsvarar tolv år av den svenska elbusspremien.

– 50 miljoner pund finns tillgängliga i år genom det nya stödprogrammet till elbussar för att bidra till en grön återhämtning som svar på den globala klimatkrisen och för att förbättra luftkvaliteten. Jag räknar med att kunna erbjuda ett större belopp 2022, sa Skottlands transportminister Graeme Dey när han presenterade satsningen som välkomnas av industrin som vädrar nya stora order på batteri- och bränslecellsbussar.

Skottland har drygt fem miljoner invånare, alltså en hälften så stor befolkning som Sverige. Men när det gäller satsning på elbussar är Sverige ett lilleputtland i jämförelse. Årets skotska satsning motsvarar tolv år av den svenska elbusspremien som dessutom hotas av avveckling.

Den svenska regeringen sänkte förra året elbusspremien till sammanlagt 80 miljoner kronor. Samtidigt sänktes stödbeloppet till elbussar från 20 till högst tio procent av inköpskostnaden. Det belopp som en aktör kan söka är högst 25 miljoner per år. Dessutom straffbeskattas elbussar i Sverige genom att de, till skillnad från eldriven spårtrafik, inte slipper energiskatt.

I en riksdagsdebatt i april (klicka här) förklarade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att det är dags att fasa ut elbusspremien.

– Hur kan Tomas Eneroth anse att 80 miljoner är tillräckligt? Just nu finns 48 ansökningar om elbusspremie på ett sammanlagt belopp om 2,3 miljarder inne hos Energimyndigheten. Då anser regeringen att premien har gjort sitt och ska fasas ut, sa trafikutskottets ordförande Jens Holm (V) upprört under debatten.

Nyligen tog också Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund och Svensk Kollektivtrafiks vd Johan Wadman upp hotet mot elbusspremien i en debattartikel (klicka här).

– Elbusspremien bör vara kvar, inte avvecklas. Regioner och trafikföretag behöver långsiktiga stöd för att satsa på elbussar i de stora upphandlingar som ska göras de närmaste åren. Och elbussar bör slippa energiskatt, precis som kollektivtrafik på spår, skrev de båda branschföreträdarna.

De betonade också att en elektrifiering av kollektivtrafiken kommer att stödja andra transportslags omställning och miljömålsuppfyllelse. Detta, eftersom en övergång till eldrift i bussflottorna inom kollektivtrafiken kan leda till en minskning av användning av andra förnybara drivmedel motsvarande över 70 procent av flygets energianvändning, och på sikt upp till 100 procent.

Taggat som: , , , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Skottar, smålänningar och judar har ju beskyllts för att vara snåla. Men det beror på omgivningarna, inte på dem själva.
    Skottar och smålänningar bor i bergiga och steniga landskap där man får kämpa hårt för att överleva. Judar har genom historien förföljts och hindrats från att överleva.
    Att människor med begränsade resurser tvingas bli ekonomiska är inte detsamma som att de är snåla. Det är de som inte vill fatta det som är snåla.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)