Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storvinst för Keolis i Göteborg

En av de gasbussar som Keolis idag kör i Göteborg. På fredagen tog Keolis hem en storseger i två upphandlingar som Västtrafik har avgjort och som omfattar 176 bussar, varav 50 elbussar. Foto: Dorian Handanovic.

Keolis tilldelades på fredagen två stora trafikavtal i den upphandling som Västtrafik nu har avgjort. Upphandlingen innebär också att Göteborg får ytterligare 50 elbussar. Totalt gällde upphandlingen 176 bussar. De som inte går på el ska köras på biogas eller biodiesel. Upphandlingen gällde dels expressbusstrafik, dels trafiken på Hisingen. De nya avtalen startar i juni 2023 och juni 2024 och gäller till juni 2033. Värdet uppgår till 365 miljoner kronor per år, totalt 3,6 miljarder kronor för hela perioden.

– Elbussarna börjar nu bli en del av västsvenskarnas vardag. Den här upphandlingen är ytterligare ett steg mot Västtrafiks målsättning att all stadstrafik ska vara elektrifierad senast år 2030. Tillskottet av elbussar bidrar till att stadsrummet i Göteborg blir tystare och får renare luft, vilket vi tror kan locka ännu fler att börja resa hållbart med oss, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Beskedet innebär att Keolis kommer att göra betydande investeringar i en ny elektrifierad bussflotta för tätortstrafiken på Hisingen och även, för de längre linjesträckningarna, investera i nya bussar och dubbeldäckare som drivs med förnybart bränsle.

– Det här är ett fantastiskt roligt besked. Vi ser fram mot ett fortsatt gott samarbete med Västtrafik och är väldigt glada över att få vara en del av Göteborgs satsning på ännu hållbarare kollektivtrafik, säger Keolis vd Jan Kilström.

Upphandlingen innebär också att expresslinjerna Svart, Röd och Lila byter namn till X5, X6 och X90. Även linjerna 176 och 177 döps om och kommer framöver kallas X76 och X77. De nya namnen är ett led i Västtrafiks arbete att göra det lättare för resenärer att hitta rätt.

På Röd Express, som då byter namn till X6, kommer det även att börja köra dubbeldäckare, vilket gör att det blir mer utrymme och möjlighet för fler att resa. På flera linjer på norra Hisingen kommer det även sättas in landsbygdsbussar som har säkerhetsbälten installerade.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)