Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Förstärkt busstrafik nödvändig för att nå klimatmål” (uppdaterad)

”Om Region Västerbotten tillsammans med övriga regioner i landet ska kunna ställa om i en grönare riktning är ett ökat bussresande en av nyckelfaktorerna”, skriver Anna Grönlund och Fredrik Abramsson i en debattartikel. Foto: Camilla Nordlund.

”Det är av största betydelse att ansvariga politiker arbetar för att busstrafiken ska vara en motor i klimatom-ställningen”. Det skriver Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund och Fredrik Abramsson, regional representant Sveriges Bussföretag Västerbotten, i en debattartikel i Västerbottens-Kuriren.

Där pekar de på att utbudet av busstrafik i Region Västerbotten minskade med drygt tio procent under perioden 2019 – 2021. Minskningen är den största i landet,hävdar de.

Red:s anmärkning: Att busstrafiken i Region Västerbotten har minskat är inte korrekt, skriver dock kollektivtrafikchefen i Umeå, Fredrik Forsell till bussmagasinet.se. Han uppger att utbudet är större idag och att de siffror som Anna Grönlund och Fredrik Abramsson utgår från inte är korrekta. Specifikt gäller det år 2019.

– Om Region Västerbotten tillsammans med övriga regioner i landet ska kunna ställa om i en grönare riktning är ett ökat bussresande en av nyckelfaktorerna, skriver Anna Grönlund och Fredrik Abramsson.

De framhåller att bussar i upphandlad trafik idag till drygt 94 procent körs med förnybara drivmedel.

– Nu behövs skarpa åtgärder och politiska initiativ från ansvarig politiker såväl i Region Västerbotten som på nationell nivå, skriver artikelförfattarna.

De redovisar dystra siffror för busstrafiken: Jämför man siffrorna från 2021 med siffrorna från 2019 för Region Västerbotten så visar dessa att trafikeringskostnaderna ökat med drygt åtta procent, samtidigt som trafikintäkterna minskat med 32 procent.

Mot den bakgrunden står politiker och myndigheter nu inför ett avgörande vägval om transportsektorns klimatmål ska kunna nås, skriver Grönlund och Abramsson. De lyfter fram det program för en nystart för kollektivtrafiken som Sveriges Bussföretag tillsammans med tre andra aktörer inom kollektivtrafiken presenterade i somras.

Där lyfte branschen fram tre frågor som genast måste prioriteras:

Statliga stöd till nystart. Fortsatt kompensation behövs för att bibehålla utbud och tillgänglighet.
Inför det nya reseavdraget. Regeringen har beslutat att inte införa den föreslagna skattelättnaden för arbetsresor utan istället behålla det nuvarande reseavdraget. Reseavdraget behöver reformeras till en avståndsoberoende och färdmedelsneutral skattereduktion.
Inför nollmoms. Sänk momsen på kollektivtrafikresor från sex till noll procent.

– Om bussresandet även i framtiden ska bidra till ett hållbart resande är det av största betydelse att ansvariga politiker i Region Västerbotten tillsammans med politiker på nationell nivå, nu aktivt börjar att arbeta för att förverkliga dessa tre prioriterade frågor, skriver Anna Grönlund och Fredrik Abramsson.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)