
Den 1 januari tar Sverige över som ordförandeland i EU. Men för bussbranschen betyder det föga, konstaterar Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund. Foto: Ulo Maasing.
Den 1 januari tar Sverige över som ordförandeland i EU. För bussbranschen finns flera frågor på bordet och olika lagförslag som ska beslutas. Men hur stor roll ordförandelandet kan spela i de olika processerna finns det idag delade meningar om. Det konstaterar Anna Grönlund, branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag. ”När vi hos regeringen har lyft frågor som är viktiga för bussbranschen har vi mötts av svalt intresse”, säger Anna Grönlund.
Hon pekar på att säkerhet, resiliens, välstånd samt demokratiska värden och rättsstatens principer är vad Sverige prioriterar under det kommande halvåret då vi är ordförandeland i EU. Det meddelade statsminister Ulf Kristersson (M) i riksdagen den 14 december.
Men samtidigt rullar EU:s arbete på. Anna Grönlund menar att de processer som redan pågår kring lagförslag, utredningar, studier och möten inte påverkas nämnvärt av det svenska ordförandeskapet. Flera av de möten som nu förläggs till Sverige kommer genomföras på Scandinavian Xpo nära Arlanda, i syfte att underlätta resandet för de beslutsfattare och tjänstemän som ska delta.
För bussbranschens del finns ett antal direktiv och förordningar på bordet som ska beredas och beslutas inom EU under våren, konstaterar Anna Grönlund.
– Vi har haft kontakt med svenska EU-parlamentariker, svenska myndigheter och företrädare för regeringskansliet, riksdagens utskott och våra departement för att föra fram våra synpunkter i frågor som under det svenska ordförandeskapet kommer att beslutas och som är viktiga för den svenska bussbranschen.
– Ofta har vi mötts av inställningen att Sverige ska ikläda sig rollen av ”honest broker”, dvs arbeta som en smidig, konstruktiv och opartisk ordförande. Många lyfter också fram det franska ordförandeskapet som ett dåligt exempel då fransmännen tydligt drev franska ståndpunkter och positioner.
– Jag kan tycka att visst ska vi hedra rollen som ordförande men att inte också passa på att driva ståndpunkter som tjänar svenska intressen är illa, kommentarer Anna Grönlund.
Anna Grönlund är också ordförande i passagerarkommittén CPT i den internationella vägtransportorganisationen IRU och ledamot i den internationella kollektivtrafikorganisationen UITP:s EU-kommitté.
– Jag har i de rollerna fått frågor från mina europeiska kollegor om att till svenska regeringen och våra departement lyfta frågor som är särskilt viktiga för bussbranschen. Jag och mina kollegor på Sveriges Bussföretag har gjort det, men tyvärr mötts av svalt intresse, säger Anna Grönlund.
Bland de frågor som är särskilt intressanta för bussbranschen under det svenska ordförandeskapet finns en översyn av EU:s körkortsdirektiv, beslut om det reviderade Energiskattedirektivet, förslag inom området för delade data och mobilitet som tjänst.
– Vi arbetar ju redan intensivt med dessa frågor, i flera fall tillsammans med andra organisationer såsom Transportföretag, Svensk Kollektivtrafik, Samtrafiken och Mobility Sweden. Men tyvärr ser vi inte ut att få nämnvärd draghjälp av det svenska ordförandeskapet, säger Anna Grönlund.
Lämna ett svar