Batteridrivna bussar är mycket mer energieffektiva än bränslecellsdrivna. Stigande drivmedelskostnader i kollektivtrafiken gör att det blir ännu viktigare för trafikföretag att satsa på verkningsgraden när man väljer teknik. Det skriver VDV, den tyska motsvarigheten till bransch-organisationen Svensk Kollektivtrafik, i en ny rapport (klicka här). Rapporten syftar till att vara ett hjälpmedel när företag och politiker fattar beslut om investeringar i fordon och infrastruktur för kollektivtrafik.
– Vi upplever ett underskott på förnybar energi i förhållande till efterfrågan. Samtidigt ökar efterfrågan på grund av elektrifiering och värmepumpar. Och produktionen av förnybar energi ligger klart under det mål som politikerna har satt upp, säger VDV:s vice vd Veit Salzmann.
Han pekar på att det finns betydande skillnader mellan de olika drivmedlen när det gäller deras effektivitet. I rapporten har VDV mätt energieffektiviteten genom att mäta hur mycket av energin från ”Well-to-wheel” eller ”från källa till hjul” som kommer till nytta. Man har alltså sett drivmedlet hela vägen väg från den ursprungliga källan till hur den sedan används.
Med en energieffektivitet på 77 procent toppar eldrift där fordonen hämtar sin energi från luftledningar. Vid batteridrift är energieffektiviteten 66 procent och vid bränslecellsdrift endast 22 procent. Siffran för så kallade e-bränslen är 14 procent.
E-bränslen eller elektrobränslen är ett samlingsnamn för syntetiskt tillverkade drivmedel som produceras genom att kombinera vätgas med koldioxid. Koldioxiden är tänkt att fångas in från atmosfären eller från processer i industrin. Vätgasen ska komma förnybara källor. Om produktionen sker på det sättet skulle e-bränslena i princip bli koldioxidneutrala. Kritikerna menar att tekniken är dyr och ineffektiv och innebär stora energiförluster.
Lämna ett svar