Företaget Electreon, som tidigare varit engagerat i den induktiva (kontaktlösa) elvägen på Gotland ska bygga Norges första elväg för bussar. Det är en 80 meter lång teststräcka i södra delen av staden. Bakgrunden är att det är ett krav att alla nya stadsbussar i Norge från den 1 januari ska vara utsläppsfria.
Trafikhuvudmannen i Trondheim (AtB) har gått samman med regionen Trøndelag fylkeskommune och den så kallade Miljöpakken, ett samarbete mellan staten, regionen och kommunerna för att åstadkomma miljövänliga och effektiva transporter i Trondheimsområdet.
Nu ska man i ett pilotprojekt undersöka om laddning från körbanan under färd eller vid stillastående kan ge Trondheim utsläppsfria metrobussar. Metrobussarna är Trondheims BRT-system som presenteras i ett seminarium i Almedalen på fredag. Seminariet arrangeras av Sveriges Bussföretag och Mobility Sweden.
AtB menar att tekniken med laddning från vägbanan kan få stor betydelse för övergången till elbussar. Nu ska det testas under krävande vinterförhållanden.
Electreon har tidigare genomfört flera tidigare liknande projekt, bland annat i projektet Smartroad Gotland på Gotland och i Tyskland.
Bygget av elvägen i Trondheim inleds nästa sommar. Vägen kommer att vara i drift från augusti 2024 till slutet av 2025. I ett första skede kommer två tolv meters elbussar byggas om för att kunna laddas från elvägen.
Lämna ett svar