Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – Internationella elbussnyheter i urval

MAN introducerar sin nya elbuss Lion´s Explorer E. Foto: MAN.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men denna gång också interkontinentalt. Denna gång: MAN:s elbuss i Sydafrikansk tappning; Mullrande sightseeing blir elektrisk; Bränslecellsbussar vinner terräng.

Sydafrika: Den tyska busstillverkaren MAN har haft betydande framgångar med sina elbussar, inte minst i Sverige. Hittills har MAN endast sålt helbyggda elbussar på den europeiska marknaden, men företaget har också utvecklat ett elbusschassi som kan karosseras av andra företag på olika håll i världen, Lion´s Chassis E. Serieproduktion av chassit ska inledas nästa år.

Men i dagarna har MAN levererat en första buss, Lion´s Explorer E, byggd på chassit till ett bussföretag i Sydafrika. Här har MAN själv byggt även karossen i enlighet med kundens önskemål och kraven på marknaden. Höggolvsbussen byggdes vid MAN:s bussfabrik i Olifantsfontein, Sydafrika. Den är utrustad med fyra paket NMC-batterier p, vardera 80 kWh.

Köpare är ett bussföretag i Kapstaden, Golden Arrow Bus Services (GABS) som nu ska testa bussen i sin verksamhet. Bussföretaget avser att stegvis ersätta sin flotta av dieselbussar med elbussar. MAN är marknadsledare i Sydafrika och svarade för drygt 45 procent av alla sålda bussar i landet förra året.

Open-top-bussar i London konverteras från diesel- till eldrift. Foto: Equipmake.

Storbritannien: Ett av världens största sightseeingföretag, Big Bus Tours, plockar ut dieselmotorn i tio av sina dubbeldäckade bussar i London och konverterar dem till eldrift.

Det är det brittiska företaget Equipmake som är specialiserat på att konvertera dieselbussar till elbussar som ska ersätta dieseldrivlinan med en elektrisk på de tio bussarna, samtliga tillverkade av Ankai. Big Bus Tours räknar med att göra en betydande besparing genom konverteringen, jämfört med att köpa nya sightseeingbussar.

Bussarna får en batterikapacitet om 327 kWh, vilket ger dem närmare 200 kilometers räckvidd på en laddning. De första konverterade bussarna sätts i trafik under det första kvartalet nästa år.

Nordirländska Wrightbus levererar bränslecellsbussar till Tyskland. Foto: WestVerkehr.

Tyskland: Även om vätgasdrivna bränslecellsbussar alltjämt är en nischmarknad duggar beställningarna från trafikföretag allt tätare. Det tyska trafikföretaget WestVerkehr i Geilenkirchen har nu beställt tolv bränslecellsbussr från nordirländska Wrightbus. Geilenkirchen ligger i västra Tyskland, mellan Köln och Maastricht.

Bussarna, Wrightbus Hydroliner, har kapacitet för upp yill 90 passagerare och bränslecell på 70 kW från Ballard.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)