Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – Internationella elbussnyheter i urval

Solaris levererar fler elbussar till Sicilien. Foto: Solaris.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men denna gång också interkontinentalt. Denna gång: Fortsatta framgångar för Solaris elbussar; Nordirländska vätgasbussar till Tyskland; Franska Safra levererar bränslecellsbussar; Tala om stororder – beställer 2 000 elbussar.

Italien: Den italienska staden Catania på Sicilien fortsätter att elektrifiera sin kollektivtrafik. Stadens trafikföretag AMTS Catania har nu beställt 42 elbussar från den polska busstillverkaren Solaris.

Ordern omfattar 32 12-metersbussar och tio 18-meters ledbussar. Bussarna ska levereras under 2024 och 2025. Sedan tidigare rullar sju elbussar från Solaris i staden medan ytterligare elva levereras i slutet av det här året.

Catania har beställt bussarna genom det statliga italienska företaget Consip som upphandlar stora ramavtal med bussleverantörer. Sedan kan de lokala trafikföretagen i landet beställa bussar inom ramavtalet och dra nytta av de storköpsfördelar som Consip har.

Nordirländska Wrightbus har fått order på bränslecellsbussar till Tyskland. Bild: Wrightbus.

Tyskland: Den nordirländska busstillverkaren Wrightbus har fått en beställning på tolv bränslecellsbussar från det kommunägda bussföretaget i Gelsenkirchen i Tyskland, West Verkehr. Ordern gäller 12-meters enplansbussar av modell Kite Hydroliner och är viktig för Wrightbus eftersom företaget har en ambition att växa på nya marknader. I Europa har Wrightbus en stark ställning i Storbritannien och på Irland, men företaget har också haft betydande framgångar i Asien, bland annat i Hongkong.

Förra året tecknade Wrightbus ett avtal med ett annat trafikföretag i Tyskland, Regionalverkehr Köln GmbH (RVK), om leverans av upp till 60 bränslecellsbussar av samma modell.

Franska bustillverkaren Safra ska leverera bränslecellsbussar till Keolis i Clermont-Ferrand. Foto: Safra.

Frankrike: Även i Frankrike tar bränslecellsbussarna sig sakta in på marknaden. Den franska busstillverkaren Safra har fått en beställning på tio bränslecellsbussar, Safra Hycity, till operatören Keolis. Bussarna ska sättas i trafik på två linjer i Clermont-Ferrand. Bussarna igår i ett utvecklingsprojekt för emissionsfri kollektivtrafik som regionen driver och där Keolis är engagerat. Förutom de tio bussarna från Safra ingår också fyra turistbussar i projektet. Dessa är konverterade dieselbussar.

Bussarna från Safra ska levereras under nästa år.

Uzbekiarans huvudstad Tasjkent. Foto: Wikimedia commons.

Uzbekistan:   Tasjkent, som är huvudstad i Uzbekistan, har lagt en verklig stororder på elbussar hos den kinesiska elbusstillverkaren BYD. Staden har tecknat ett ramavtal med BYD om leverans av 2 000 12-meters batteribussar av modell K9UD.

De första 200 bussarna ska levereras nästa år. Bussarna ska anpassas till de särskilda klimatförhållandena i Tasjkent med kalla snörika vintrar och mycket heta somrar.

Staden har cirka 2,4 miljoner invånare.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)