
Den avskaffade skattebefrielsen på biogas slår hårt mot stadsbusstrafiken i Karlstad. Även för Skånetrafiken innebär det högre kostnader. Arkivbild: Ulo Maasing.
Kostnaderna för kollektivtrafiken i Region Värmland är på väg att spräcka budgeten rejält. I Skåne är utvecklingen mer positiv och budgteten i balans. Det framgår av delårsrapporterna för Värmlandstrafik och Skånetrafiken för årets första åtta månader.
Under perioden januari – augusti var kostnaderna för kollektivtrafiken i Värmland nästan 76 miljoner högre än budgeterat och prognosen pekar på att budgeten för hela året spricker med 135 miljoner kronor.
Höga bränslepriser och ihållande hög inflation har drivit kostnadsökningarna. Det har lett till att indexutvecklingen i trafikavtalen varit fortsatt hög vilket innebär att samma mängd tidtabellsproduktion kostar mer pengar än tidigare, konstaterar Värmlandstrafik. Samtidigt budgeterade Värmlandstrafik inför det här året med en vikande och negativ indexutveckling samt ökade biljettpriser.
Men det stannar inte vid det. Kostnaderna för sjukresor ligger också över budget, likaså kostnaderna för tågtrafik. Att skattesubventionen för biogas togs bort i mars 2023 efter en dom i EU-domstolen har gjort att kostnaderna för tätortstrafiken i Karlstad ökar.

Skånetrafiken har lyckats nå en ekonomi i balans under årets första åtta månader. Foto: Ulo Maasing.
Skånetrafiken lyfter också fram EU-domstolens dom om skattebefrielsen för biogas till busstrafiken som en orsak till att kostnaderna har skjutit i höjden för den skånska kollektivtrafiken. Olika index, inte minst att kostnaderna för drivmedel ökar slår hårt, konstaterar Skånetrafikens trafikdirektör Maria Nyman.
Skånetrafiken har dock lyckats hålla ekonomin i balans under årets första åtta månader. Intäkterna från biljettförsälningen är tre procent, eller 64 miljoner kronor bättre än budget för årets första åtta månader.
– Vi är inne i en turbulent tid där kostnaderna ökar, samtidigt som vi lanserar stora avtal. Men som organisation står Skånetrafiken stadigt, kunderna har hittat tillbaka till kollektivtrafiken och det märks att de vill bidra till ett hållbart Skåne, säger Maria Nyman.
Skånetrafiken har också ökat sin marknadsandel av det motoriserade resandet. Efter att ha varit nere på 22 procent 2020 och 21 procent 2021 landade marknadsandelen för Skånetrafiken på 31 procent för 2022. Det är i nivå med resultatet från 2019, innan pandemin. För perioden januari till augusti 2023 är resultatet 33 procent.
Lämna ett svar