Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre i Kronoberg – Länstrafiken lämnar stabsläge

Länstrafiken Kronoberg lämnar stabsläget eftersom busstrafiken nu fungerar bättre. Foto: Mats Samuelsson, Länstrafiken Kronoberg.

Länstrafiken Kronoberg lämnar nu det stabsläge man införde i december med anledning av de stora uppstartproblemen för Länstrafikens nya operatör Connect Bus. Företaget tog den 10 december över busslinjetrafiken i Kronoberg men fick en tuff start (klicka här). Försenade avgångar, inställda turer, skyltar som visar helt fel linjenummer på bussarna och mängder av negativa artiklar i lokala media präglade tiden efter den 10 december. Nu anser Länstrafiken att de åtgärder som man vidtagit tillsammans med Connect Bus nu ger effekt, även om inte allt är frid och fröjd än. Därför lämnar Länstrafiken stabsläget med den särskilda krisledningen.

Länstrafiken uppger att ytterligare åtgärder och förbättringsaktiviteter är planerade.

– Connect Bus´ arbete och insatser har gjort att trafikläget nu är mycket bättre, även om det fortfarande finns några saker som behöver åtgärdas. Vi beklagar verkligen de problem som varit och tackar alla resenärer för deras tålamod och förståelse. Vi hoppas att de fortfarande har förtroende för oss och att de fortsätter att välja att resa hållbart tillsammans med oss, säger Trafiknämndens ordförande i Kronoberg, Carina Bengtsson (C).

Enligt Länstrafiken kommer man nu att kräva vite från Connect Bus för uppstartsproblemen i busstrafiken.

– Vi har bland annat haft stora problem med vårt planeringssystem och försenade bussar. Därför har vi inte kunnat utföra trafiken fullt ut enligt avtal, vilket i vår bransch även resulterar i viten. Vi beklagar verkligen alla de problem detta skapat för våra resenärer. Tack vare de insatser som genomförts tillsammans med länstrafiken och alla våra medarbetare rullar nu merparten av trafiken som den ska, och vårt mål är att busstrafiken inom kort ska fungera fullt normalt, säger Jonas Kempe, vd för Connect Bus Sverige AB.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)