Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Iveco Bus/Heuliez har fått sin första order på bränslecellsdrivna BRT-bussar. Foto: Iveco Bus.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Vätgasdriven BRT på franska Rivieran; Nya elbussar från Volvo i Skottlands huvudstad; Brittisk busstillverkare utvecklar vätgasdriven turistbuss.

Frankrike: Nästa år blir det möjligt att resa med vätgasdrivna BRT-bussar i södra Frankrike. Busstillverkaren Iveco Bus har nämligen fått sin första beställning på den bränslecellsdrivna bussen Heuliez GX 337 H2 LINIUM. Det är stadsregionen Cannes Lérins som har beställt tolv bussar som ska komplettera de 35 batteribussar, också från Iveco, som redan finns i trafik i regionens kollektivtrafik Palm Bus.

I samband med att de tolv bränslecellsbussarna levereras ska också en anläggning för produktion av grön vätgas sättas i drift i Cannes. Efterhand ska flottan av bränsecellsbussar byggas ut till 41 fordon.

GX 337 H2 LINIUM har en bränslecell på 100 kW och ett batteri på 69 kWh vilket ger bussen en räckvidd på upp till 450 kilometer på en tankning vätgas.

Edinburghs kommunägda bussföretag har tagit emot de första av 50 nya, batterielektriska dubbeldäckarna från Volvo Bussar. Foto: Volvo Bussar.

Storbritannien: Det kommunägda bussföretaget i Skottlands huvudstad Edinburgh, Lothian Buses, har i dagarna satt de första av 50 nya dubbeldäckare från Volvo i trafik. Bussarna är byggda på Volvos elbusschassi BZL Electric som introducerades för tre år sedan. Karosserna kommer från Volvo Bussars egyptiska partner MCV.

Passagerarkapaciteten är drygt 70 personer, motorn på 200 kW och för energilagring finns ett paket om fem litiumjonbatterier med en maximal lagringskapacitet på 470 kWh, vilket ger en räckvidd på cirka 300 kilometer. Laddning sker i depå och laddtiden från tomma till fulladdade batterier är tre – fyra timmar.

De nya Volvobussarna är en investering för Lothian Buses på mer än 24 miljoner pund, 325 miljoner kronor. Företaget har som mål att ha en helt emissionsfri bussflotta år 2035.

Storbritannien: Busstillverkaren Wrightbus har under senare år etablerat sig som en av de stora när det arbetar på att utveckla en bränslecellsdriven långfärdsbuss. Företaget visade förra veckan en prototyp till en sådan buss.

Prototypen var baserad på en av företagets nuvarande bränslecellsbussar för kollektivtrafik, men med teknik för långfärdstrafik. Bränslecellen i prototypen var exempelvis på 300 kW.

– Även om prototypen ingalunda är en färdig produkt har vi arbetat hårt på att konstruera en ny drivlina. Våra tester visar att vi kan nå en räckvidd på över 1 000 kilometer på en tankning, förklarade Wrightbus´ vd Jean-Marc Gales när företaget visade upp prototypen.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)