
Rekordmånga reste förra året med kollektivtrafiken i Norge. 61 procent av alla resor gjordes med buss. Foto: Snelandia.
Samtidigt som resandet med kollektivtrafiken i Norge har slagit alla tidigare rekord hotar stora nedskärningar i trafiken. I den vårbudget som den norska regeringen la fram på torsdagen finna inga extra pengar till den regionala kollektivtrafiken i landet, trots varningar från regionpolitiker och operatörer att mer statliga pengar måste till.
Resandet med kollektivtrafiken i Norge har nu slagit alla tiders rekord, trots den djupa svacka som pandemin orsakade. Det förra rekordåret var 2019. Bussen dominerar resandet.
Förra året gjordes 729 miljoner resor med kollektivtrafiken i Norge, en ökning med två procent från 2023 och nytt resanderekord. Mer än hälften av resorna, 442 miljoner, gjordes med buss enligt siffror från den norska statistiska centralbyrån, Statistisk Sentralbyrå (SSB).
Det betyder att 61 procent av alla kollektivresor gjordes med buss. 27 procent gjordes med spårväg och förortsbanor, elva procent med järnväg och en procent med tåg.

Så har resandet med kollektivtrafiken i Norge utvecklats, fördelat på olika färdmedel. Diagram: Statistisk Sentralbyrå (SSB).
Trots rekordresandet hotas norsk kollektivtrafik av kraftiga nedskärningar, varnar både regionpolitiker och operatörer.
Anledningen är att den vårbudget som den norska regeringen la fram på torsdagen inte innehåller några ytterligare pengar till den regionala kollektivtrafiken i landet.
Trots att biljettintäkterna i norsk kollektivtrafik i fjol var 1,2 miljarder NOK högre än 2023 täcker de en mindre andel än tidigare av kostnaderna.
– Den regionala kollektivtrafiken måste därför ha ett ökat statligt stöd för att kunna hålla dagens utbud. Därför finns det anledning att känna oro för både nedskärningar i trafiken och höjda biljettpriser. Det kommer att öka bilresandet och därmed vända resandeutvecklingen för kollektivtrafiken nedåt, varnar Jon H Stordrange, vd för den norska bussbranschens organisation NHO Transport.
”elva procent med järnväg och en procent med tåg”?
Här verkar det blivit något fel. Ska det vara 11 procent med båt?
Tittar man på diagrammet så är det nog mer så att det är 1 procent för båt.