
För troligen första gången har en operatör diskvalificerats på grund av sociala krav i en upphandling av busstrafik. Arkivbild: Ulo Maasing.
Skånetrafikens upphandling nyligen av stads- och regiontrafiken i Eslöv samt expressbusstrafiken Hörby är troligen den första trafikupphandling i Sverige där ett företag stupar på kraven på social hållbarhet i busstillverkningen. Trafiken körs idag av Transdev. Men företagets anbud diskvalificerades därför att det inte klarade Skånetrafikens hållbarhetskrav.
Upphandlingen gällde trafik med 32 bussar och vanns av Nobina. Bergkvara kom på andra plats och Transdevs anbud diskvalificerades.
– Som en del av Skånetrafikens anbudsutvärdering i samband med denna upphandling ska fordonsval godkännas. I det här fallet uppfyller inte trafikföretagets fordonsval våra sociala krav. Framför allt uppfyller inte det inskickade underlaget de krav vi har avseende oberoende granskning, kommenterar Saman Tondnevis, affärschef buss vid Skånetrafiken.
2021 började Skånetrafiken ställa krav på social hållbarhet vid tillverkningen av nya bussar som ska användas i kollektivtrafiken. Liknande krav ställer Västtrafik och SL i Storstockholm.
Bland de krav Skånetrafiken ställde i upphandlingen i Eslöv och Hörby fanns krav på intyg för särskilt farliga kemikalier i tillverkningen, miljövarudeklaration, miljöprestanda och hållbarhetskrav när det gäller batteritillverkning.
Bussmagasinet har tagit del av Skånetrafik mer detaljerade motivering för att diskvalificera Transdevs anbud. Uppgifter om företagsnamn och en del andra uppgifter är sekretessbelagda som affärshemligheter. Vi vet därför inte vilka leverantörer som har varit aktuella hos Transdev.
Riskland
Diskvalificeringen gäller både de stads- och regionbussar som Transdev ville använda.
– Chassit bearbetas, karossen byggs och slutmonteringen sker hos ett företag i ett land som enligt våra krav klassas som ett riskland, skriver Skånetrafiken till Transdev.
Skånetrafiken har också begärt att få en rapport från oberoende revisorer. Rapporten ska visa att fordonstillverkningen klarar kraven på social hållbarhet. Men Skånetrafiken godkänner inte den rapport man fått från de revisorer som Transdev har anlitat.
– Den metod som revisorerna har använt är inte godkänd enligt RBA (Responsible Business Alliance) och uppfyller därmed inte kraven på oberoende granskning av tredje part enligt våra upphandlingskrav. Inte heller det inlämnade materialet uppfyller våra krav på oberoende revision av en tredje part., skriver Skånetrafiken.
Besked efter köp
Från revisorerna eller busstillverkaren har Skånetrafiken fått besked om att en oberoende granskning endast kan lämnas efter köp.
– Men våra krav förutsätter att sådan information är tillgänglig redan vid anbudslämning, framhåller Skånetrafiken.
Transdev har avböjt att kommentera upphandlingen.
– Vi har diskuterat frågan internt och landat i att vi inte kommer kommentera detta i media eftersom vi själva inte är helt säkra på vad som ligger bakom beslutet. Det kan alltså rent hypotetiskt komma att ändras längre fram, skriver Transdevs presschef Stefan Johansson till Bussmagasinet.
Någon begäran om överprövning hade så sent som på fredage inte kommit in till Förvaltningsrätten i Malmö.
Synd att inte personalpolicy och ergonomi för föraren i bussen finns med som kriterie.
Då hade Nobina INTE vunnit.
Nobina struntar fullständigt i chaufförens välmående.
Sämre arbetsgivare är svårt att finna!
Håller med, det blir dags att ställa sånna krav på bussföretag s personalpolitik och arbetsvillkor samt ersättningsnivåer
Sätter mina 10 cent på att det handlar om B*D…
Västtrafik, som beställt nya X80. Som tillverkas i Kina. Körs med båt och färdigställs i Tyskland. Det där med social hållbarhet är bara BS….