Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiär för Scanias nya dubbeldäckare i Berlin

Nu rullar den första Scania CityWide dubbeldäckaren i Berlin. Foto: Scania Deutschland.

Nu rullar den första Scania CityWide dubbeldäckaren i Berlin. Foto: Scania Deutschland.

Scania har nu levererat sin första CityWide dubbeldäckare till lokaltrafiken i Berlin, Berliner Verkehrsbetriebe (BVG). Bussen ska nu gå i reguljär trafik i den tyska huvudstaden som idag bara har treaxliga dubbeldäckare, men som planerar en stororder på tvåaxliga med bättre bränslekonomi.

De närmaste åren ska omkring 650 dubbeldäckare i den tyska huvudstaden bytas ut.

Den buss som BVG nu har fått är i praktiken en prototyp, tillverkad vid Scanias fabrik i Lahtis, Finland.

Bussen har en kapacitet på 88 passagerare och är 4,06 meter hög samt 10,9 meter lång samt utrustad med Scanias sjulitersmotor på 280 hästkrafter.

För att minska fordonsvikten är trapporna mellan våningsplanen gjorda i plast och golvet mellan våningarna är gjort av lättviktsmaterial.

På det övre planet, med 1,68 meters ståhöjd, har bussen 45 sittplatser och på det nedre 19 fasta stolar och fem klaffstolar. Dessa är placerade på två ställen i bussen som också  är handikappanpassade. I utrustningen ingår en manuell rullstolsramp i lättviktsmaterial.

För att göra interiören så ljus och inbjudande som möjligt har bussen glastak längst fram på övervåningen, liksom över trapporna. Alla sittplatser har eluttag med USB-anslutning. 29-tumsmonitorer används för passagerarinformation.

Vid ingångsdörrarna finns ett räkneverk som informerar påstigande om hur många lediga sittplatser som finns tillgängliga på det övre planet. Syftet är att locka resenärerna att gå upp dit. En av de punkter som BVG lägger stor vikt vid är passagerarflödet på dubbeldäckarna.

– Vi kommer att göra omfattande tester i den tuffa, dagliga trafiken i Berlin, säger BVG:s busschef Martin Koller.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)