
Den regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland får hård kritik från BR för krav på fördyrande bankgarantier vid den upphandling man nu genomför. Foto: Ulo Maasing.
Bussbranschens Riksförbund, BR, riktar idag hård kritik mot de krav på bankgaranti som den regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland ställer i sin kommande upphandling. Kravet gör kollektivtrafiken dyrare. Samtidigt strider det mot de gemensamma avtalsmodeller som branschen har tagit fram.
I upphandlingen kräver den regionala kollektivtrafikmyndigheten att det företag som får trafiken ska lämna en bankgaranti som motsvarar en tolftedel av årsersättningen till bolaget.
– För trafikbolagen kostar sådana bankgarantier mellan 1-5 procent av garantibeloppet. Skulle anbudet exempelvis uppgå till 50 miljoner kronor betyder det en extra kostnad för trafikföretaget på cirka 120 000 kronor, skriver BR:s förbundsdirektör Göran Forssén och Karl-Erik Bäckwall, ordförande i MittSveriges Bussbranschförening i en debattartikel.
Det är en kostnad som anbudsgivarna måste ta hänsyn till när de lämnar anbud och som gör trafiken dyrare för skattebetalarna, framhåller de båda.
Skulle alla beställare i Sverige ställa krav på bankgarantier vid upphandlingar av kollektivtrafik, som uppgår till ungefär 34 miljarder kronor per år, innebär det en ökad kostnad för kollektivtrafiken med cirka 50-100 miljoner kronor per år.
Läs hela debattartikeln i vår avdelning Opinion!
Lämna ett svar