När busslinjerna i Stockholms innerstad och på Lidingö las om på midsommarafton i fjol var protesterna många och högljudda i Stockholms lokaltidningar. Men nu visar undersökningar att den största förändringen av busstrafiken i Stockholm på 30 år ledde till nöjdare kunder och ökad punktlighet, rapporterar bussoperatören Keolis´ nyhetsbrev.
Klagomålen, eller kundsynpunkterna som det heter på SL-språk, har minskat kraftigt samtidigt som nöjd kundindex, NKI, har skjutit i höjden, från 76 procent när den nya trafiken startade till 82 – 83 procent. I november nådde den till och med 89 procent.
Innan omläggningen låg kundsynpunkterna på 120 synpunkter på en miljon resenärer. Under en kort tid när förändringen genomfördes ökade klagomålen till 200 per miljon resenärer, men är nu enligt Keolis nere på 60.
I samband med att Keolis sommaren 2014 startade på nytt trafikavtal i Stockholms innerstad och på Lidingö började man också arbeta efter trafikförvaltningen/SL:s nya avtalsmodell där operatören har en ökad frihet i trafikplaneringen.
I Stockholm innebar omläggningen att nästan alla linjer utom de fyra stomlinjerna förändrades. En del fick ändrad sträckning, andra delades upp i två linjer och några linjer försvann. Inför omläggningen fick samtliga nästan 1 300 bussförare också en halvdagsutbildning om det nya avtalet mellan SL och Keolis.
Det är tråkigt att diskussionen blir så pass osaklig när det gäller kundnöjdhet. Eftersom man slagit ihop ett område med betydligt lägre kundnöjdhet (Lidingö – ofta 10 procent lägre), med innestaden, speglar kundnöjdheten främst hur många linjer från Lidingö som ingår i underlaget. I november då man hade 89 procent ingick vare sig några linjer från Lidingö eller från några i innerstaden där kritiken varit hårdast, medan man månaden innan fick 82 procent kundnöjdhet, då 3 linjer från Lidingö ingick i mätningen.
Trafikförvaltningen underlag är alldeles för litet, innehåller för många felvariabler och är inte utarbetat på ett vetenskapligt stringent sätt, vilket gör att man inte kan tala om någon ökad kundnöjdhet för specifika linjer. Möjligen kan man säga att kundnöjdheten ligger relativt stabilt i området. Trafikförändringar av det slag Keolis genomfört torde också vara svåra att mäta på detta sätt då resenärer som får det bättre kontra de som får det sämre i regel tar ut varandra, i den mån den alls mäter nöjdhet med linjesträckning. Någon sådan fråga finns inte i enkäten och de övriga frågorna är inte utarbetade på ett sådant sätt att den svarande riktigt reflekterar över linjedragningen.