Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BRT-premiär i Danmark

Cityline 5C i Köpenhamn hade premiär i helgen. Därmed har Danmark fått sin första BRT-linje. Bild: Movia.

Cityline 5C i Köpenhamn hade premiär i helgen. Därmed har Danmark fått sin första BRT-linje. Bild: Movia.

Köpenhamns mesta busslinje, 5A, blev i helgen 5C. Det är en förändring som har fått stor uppmärksamhet i danska medier. Nästan alla Köpenhamnsbor har nämligen en egen relation till 5A – som den gångna helgen blev Köpenhamns och Danmarks första BRT-linje. En av Danmarks största dagstidningar, Politiken, publicerade till och med ett avskedspoem till 5A som man bett en välkänd dansk poet att skriva.

Sammanlagt 41 turkosfärgade ledbussar har operatören Arriva skaffat till Cityline 5C som i likhet med MalmöExpressen på andra sidan Öresund har karaktär av BRT light som på vissa sträckor går i gaturum som man delar med annan trafik.

Inför premiären på Danmarks första BRT-linje arrangerades ett evenemang på RTådhusplatsen i Köpenhamn. Foto: Arriva.

Inför premiären på Danmarks första BRT-linje arrangerades ett evenemang på Rådhusplatsen i Köpenhamn. Foto: Arriva.

Linjen blir Nordens mest trafikerade med mer än 20 miljoner passagerare årligen på linjen som går mellan Kastrups flygplats och Herlev Hospital i nordvästra Köpenhamn. Movia, trafikhuvudman för kollektivtrafiken i Köpenhamnsområdet, räknar med 2200 passagerare i timmen i vardera riktningen i högtrafik.

Linje 5A klarade som mest 1500 passagerare i timmen.

Själva bussarna, MAN’s Lion’s City GL A40 CNG, är 18,75 meter långa. För att korta hållplatsuppehållen har de inte mindre än fem dörrar som är 1,25 meter breda. Påstigning kan ske genom samtliga dörrar.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)