Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik sågar den rapport som Sveriges Bussföretag nyligen presenterade om upphandlingar av busstrafik och som vi då rapporterade om. ”Våra medlemmar handlar upp kollektivtrafik på ett väl genomtänkt sätt”, hävdar Svensk Kollektivtrafik som är organisation för de regionala kollektivtrafikmyn-digheterna och andra upphandlare av kollektivtrafik.
Svensk Kollektivtrafik anser att rapporten ”Detaljstyrning gynnar inte kollektivtrafikens kunder” är onyanserad, ger kritik på en övergripande nivå, men säger inget om vilka val som gjorts.
Man anser att de branschgemensamma modellavtal som finns ”givetvis ska användas”, men pekar på att det inte är något tvång att följa rekommendationerna och att de bara är ett stöd.
– Om de inte används är det snarare ett tecken på att de bör utvecklas. Våra medlemmar handlar upp kollektivtrafik på ett väl genomtänkt sätt. Varje upphandling har sina unika förutsättningar och eventuella tillägg eller avsteg från modellavtal eller bilagor är därför medvetna val på satsningar som förväntas gynna resenären, stimulera ett ökat kollektivtrafikresande och minska klimatutsläppen, skriver Svensk Kollektivtrafik i sitt nyhetsbrev.
– Vad som höjer kvaliteten och är den bästa lösningen för att minska utsläppen är politiska val som beror på en rad olika faktorer. Likaså hur ansvar fördelas mellan beställare och operatör i avtalet.
Därför måste, anser Svensk Kollektivtrafik, Partnersamverkan för en förbättrad (tidigare hette det fördubblad) kollektivtrafik revidera och modernisera de dokument som Sveriges Bussföretag bygger sin kritik på.
– Det handlar inte om att RKM (de regionala kollektivtrafikmyndigheterna) avviker från några avtalsrekommendationer eller standarder – RKM har frihet att beställa det man behöver, skriver Svensk Kollektivtrafik.
I sin sågning av Sveriges Bussföretags rapport nämner Svensk Kollektivtrafik dock inte att man är en av parterna i partnersamverkan. Där hade organisationen och dess medlemmar kunnat ta upp de brister man anser finns i de gemensamt utformade modellavtalen som man nu anser vara i behov av revidering och modernisering.
– Vi är förvånade över reaktionen från Svensk Kollektivtrafik, kommenterar Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.
– Vi har tidigare gått igenom rekommendationerna i modellavtalen och självfallet är inte avtalen bindande utan det kan finnas tillfällen då man behöver avvika.
– Men samtidigt har vi i Partnersamverkan ett gemensamt ansvar för att övertyga våra medlemmar att följa rekommendationerna i modellavtalen.
Här kan du ladda ner den rapport som Svensk Kollektivtrafik kritiserar.
Lämna ett svar