
En av dagens fem biogasbussar på Gotland. Det lokala biogasbolaget på ön varnar nu för att kraven i den pågående upphandlingen av busstrafik på Gotland riskerar att göra trafiken dyrare. Foto: Ulo Maasing.
Det är ett missförstånd att biogasen på Gotland inte skulle räcka till alla bussar som Region Gotland kräver. Men upphandlingen gör att trafiken blir dyrare. Det konstaterar den lokala biogasproducenten på Gotland, Biogas Gotland, skriver Gotlands Allehanda.
I de allt fler turerna kring den kritiserade upphandlingen av busstrafik på Gotland menade Gotlandsbuss nyligen att biogasen på ön inte skulle räcka till de bussar som regionen kräver ska köras på biogas. I upphandlingen kräver Region Gotland att 70 procent av bussarna i det treåriga avtalet under hela avtalsperioden ska köras på biogas.
Det betyder att 50 bussar på ön i ett slag ska köras på gas. Idag är endast de fem stadsbussarna i Visby biogasdrivna.
Gotlandsbuss bedömer att gasen inte skulle räcka till alla bussarna.
– Det är ett missförstånd, säger Magnus Ahlsten, grundare och huvudägare till Biogas Gotland, till Gotlands Allehanda.
– Orsaken till att cirka en tiodubbling av antalet biogasbussar leder till endast en fördubbling av den totala leveransvolymen per år är att dagens leveranser till de blå stadsbussarna endast utgör drygt tio procent av den totala leveransvolymen till fordonsmarknaden.
Däremot varnar Magnus Ahlsten för att den korta avtalstiden och kravet på att 50 bussar ska var biogasdrivna från start kommer att göra kollektivtrafiken dyrare. Att fördubbla leveranserna av biogas som är förädlad till fordonskvalitet kräver nämligen stora investeringar. I kombination med den korta avtalstiden skapar det stora ekonomiska risker som i sin tur gör upphandlingen dyrare.
– En längre avtalsperiod samt någon form av infasningsperiod av biogas anser vi skulle leda till en mer kostnadseffektiv kollektivtrafik, säger Magnus Ahlsten till Gotlands Allehanda.
Lämna ett svar