Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Svårare med biodrivmedel för flyg än för buss”

En SAS-maskin på Arlanda tankas med biobränsle. Foto: Swedavia/Victoria Ström.

”Vägtrafiken har bättre möjligheter till elektrifiering och användande av biogas än flyget. Men flyget behöver biobränslen för att minska sina utsläpp. Om det inte produceras tillräckligt med biodrivmedel till rimliga priser finns det en överhängande risk att kollektivtrafiken blir tvungen att återgå till att köra bussar på diesel, med ökade utsläpp av växthusgaser som följd.” Det skriver branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik i ett remissvar till infrastrukturdepartementet med anledning av en utredning om användning av biojet för flyget.

Svensk Kollektivtrafik betonar att det är viktigt att samtliga trafikslags behov och efterfrågan av biobränslen analyseras vidare. Likaså tillgången på råvaror och produktionskapacitet.

Organisationen konstaterar att att kollektivtrafiken på väg står inför en kraftig elektrifiering. Men samtidigt kan en stor del av trafiken inte drivas på el idag. Det gäller främst regionbussar.

– Tills det finns tekniska möjligheter att köra bussar i regionaltrafik med el är det helt avgörande att det finns tillräckligt med biodrivmedel till rimligt pris. I dag kör över 86 procent av de regionala kollektivtrafikmyndigheternas ca 10 000 bussar på förnybara drivmedel och andelen ökar kontinuerligt. Om det inte produceras tillräckligt med biodrivmedel till rimliga priser finns det en överhängande risk att kollektivtrafiken blir tvungen att återgå till att köra bussar på diesel, med ökade utsläpp av växthusgaser som följd, skriver Svensk Kollektivtrafik.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)