Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men också från andra delar av världen. Denna gång: Irizar levererar fler elbussar till Madrid; Indisk jätteupphandling av elbussar; Fortsatt satsning på bränslecellsbussar.
Spanien: Den spanska busstillverkaren Irizar är i Sverige mest känd för sina turist- och långfärdsbussar. Men företaget har också haft betydande framgångar med sina batterielektriska stadsbussar. Nu har lokaltrafiken i Madrid, EMT Madrid, lagt sin fjärde beställning på elbussar hos Irizar. Ordern omfattar 30 bussar och när leveranserna har genomförts kommer EMT Madrid att i sin flotta ha 85 elbussar från tillverkaren.
Den modell som EMT Madrid har valt är Irizars tolv meter långa Irizar ie med två dörrar, 28 sittplatser och två rullstolsplatser. Irizar ska också leverera 30 laddstationer från Jema Energy, ett företag i Irizargruppen. Laddstationerna har en effekt på 100 kW och laddning sker i depå via combo 2-kontakter. Laddningen tar tre timmar i depå. Laddning kan även ske via pantograf.
Indien: Transportmyndigheterna i den indiska staden Mumbai, BEST, går nu ut i en gigantisk upphandling av elbussar. Idag har BEST 386 elbussar i trafik, men nu ska man upphandla ytterligare 1 900 elbussar till mitten av 2023. 1400 av bussarna ska vara 12 meter långa, 400 vara nio meter långa och resterande 100 ska vara minibussar. När leveranserna har genomförts kommer hälften av Mmbais stadsbussar att vara eldrivna.
I dagarna kommer Mumbai dessutom att gå ut i en upphandling om 200 batterielektriska dubbeldäckare, uppger Times of India.
Idag har BEST laddstationer på fyra av sina bussdepåer, men enligt planerna ska samtliga 27 depåer få laddstationer.
Storbritannien: Den nordirländska busstillverkaren Wrightbus lanserar fler bränslecellsbussar. Tidigare har Wrightbus en bränslecellsdriven och en batterielektrisk dubbeldäckare i sin produktkatalog, men i veckan presenterade företaget också en bränslecellsdriven enplansbuss, GB Kite Hydroliner. Samma tekniklösningar (utom bränslecellerna) kommer Wrightbus också att nyttja i en ny batterielektrisk enplansbuss, GB Kite Electroliner. De nya bussarna kommer att marknadsföras vid sidan om de befintliga modellerna StreetDeck Hydroliner och StreetDeck Electroliner.
Bränslecellsmodulerna levereras av Bllard och batterikapaciteten blir 45kWh. Vätgastankarna rymmer upp till 50 kilo vätgas. Den batterielektriska versionen Kite Electroliner får en imponerande batterikapacitet på 567 kWh, men alternativ på 340 kWh och 454 kWh finns också.
Enligt Wrightbus har både bränslecells- och den batterielektriska versionen en kapacitet på 90 passagerare. Vätgasbussen har en räckvidd på cirka 960 kilometer på en tankning medan den batteridrivna versionen har en räckvidd på upp till 450 kilometer.
Lämna ett svar